Keskustan Ala-Nissilä, Rantakangas ja Rossi tuulettavat Bernerin esittämiä Merenkurkun miljoonia – kävelyn ja pyöräilyn edistäminen ilahduttaa myös
Kolme keskustan kansanedustajaa kiittää Merenkurkun laivaliikenteeseen sekä pyöräilyn ja kävelyn edistämiseen esitettyjä lisämäärärahoja.
– Liikenneinvestoinnit on nähtävä sijoituksena ja Suomen kilpailukyvyn parantamisena sekä alueellisen saavutettavuuden edistämisenä, eikä ainoastaan talousarvion menoeränä, valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston jäsenet Olavi Ala-Nissilä, Antti Rantakangas ja Markku Rossi kirjoittavat tiedotteessaan.
Lisätalousarvioesityksessä esitetään 10 miljoonaa euroa Merenkurkun laivaliikenteen palvelujen ostoihin sekä laivaliikenteen kehittämiseen ja ylläpitoon. Tavoitteena on muun muassa parantaa liikenteen energiatehokkuutta, pienentää päästöjä sekä lisätä talviliikenteen varmuutta ja täsmällisyyttä.
Tiedoteessa täsmentään lisärahan käyttöä: Vaasa ja Uumaja sekä Länsipohjan alue toteuttavat investointiohjelman, jolla kehitetään kaupunkien välistä liikenneyhteyttä ja pyritään varmistamaan sen jatkuvuus.
Mäntyluodon ja Tahkoluodon välisen rataosan sähköistykseen ehdotetaan 4,4 miljoonan euron määrärahaa. Suunnitteilla olevaan biokaasu/LNG-hybridilaiva-projektiin on puolestaan tarkoitus myöntää 10 miljoonaa euroa innovaatiotukea vielä kuluvan vuoden aikana. Uusihybridilaiva liikennöisi Vaasa-Uumaja välillä, kansanedustajat kertovat.
Perusväylänpitoon ehdotetaan yhteensä 30 miljoonan euron lisäystä tasoristeysten turvallisuuden parantamiseen, teiden talvikunnossapidon parantamiseen, korjausvelan vähentämiseen ja riista-aitojen rakentamiseen valtatie 12:n varrelle.
Lisäksi perusväylänpitoon ehdotetaan 16 miljoonan euron lisäystä korjausvelan vähentämiseen muun muassa siltoja korjaamalla, kansanedustajat kirjoittavat.
– Tämä 16 miljoonan euron lisämääräraha korjausvelan vähentämiseen on erittäin tervetullut, ja se täydentää budjettiriihen yhteydessä jo sovittua panostusta, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner omassa tiedotteessaan.
Liikenne- ja viestintäministeriössä on valmisteltu asetusehdotusta, jolla sallittaisiin nykyistä pidempien ajoneuvoyhdistelmien käyttö tieliikenteessä.
– Entistä raskaampi kalusto asettaa kuitenkin silloille uusia vaatimuksia, jotka on huomioitava jo nyt, Berner toteaa.
Kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen ja kuntien joukkoliikennehankkeisiin ehdotetaan 3,5 miljoonan euron valtionavustusta. Tämä on osa liikenteen päästöjen vähentämistä ja kansallisen ilmasto- ja energiastrategian toimeenpanoa.
– Tämä on tervetullut ja tärkeä muutos. Kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen tarvitaan rahaa, ja on hienoa, että sitä on nyt löytynyt, Berner korostaa.
Hänen mukaansa tarvittavat panostukset eivät ole valtiontalouden näkökulmasta suuria, mutta niiden hyödyt ovat merkittäviä sekä ilmaston että kansanterveyden näkökulmista.
Lisäksi Ilmatieteen laitokselle ehdotetaan 350 000 euron lisämäärärahaa kansainvälisen siviili-ilmailujärjestö ICAO:n globaalin avaruussääkeskuksen valmistelun ja perustamisen kustannuksiin, Berner kertoo.
Rossi, Rantakangas ja Ala-Nissilä korostavat Juha Sipilän (kesk.) hallituksen perusväylänpidon ja infra-hankkeiden rahoituksen korkean tason jatkamista myös ensi vaalikaudella, parlamentaaristen liikennetyöryhmien linjausten mukaan.
Hallituksen on tarkoitus antaa vuoden 2018 toinen lisätalousarvioesitys eduskunnalle torstaina 25. lokakuuta 2018.