Kesänopeuksiin siirtyminen alkaa
Kesänopeuksiin siirtyminen alkaa Suomen maanteillä keskiviikosta alkaen. Kesänopeusrajoitukset tulevat voimaan porrastetusti etelästä lähtien.
Talven ja pimeän kauden ajaksi 80 kilometriin tunnissa lasketut nopeusrajoitukset palautetaan 100 kilometriin tunnissa. Moottoriteillä 100 kilometriin tunnissa pudotetut rajoitukset puolestaan palaavat 120 kilometriin tunnissa.
Ely-keskukset päättävät muutosten tarkemman ajankohdan paikallisten sää- ja keliolosuhteiden mukaan.
Kesänopeuksiin on mahdollista siirtyä keskiviikosta alkaen Uudenmaan, Kaakkois-Suomen, Varsinais-Suomen, Pirkanmaan, Keski-Suomen ja Etelä-Pohjanmaan ely-keskusten maanteillä sekä Etelä-Savon maakunnassa.
Viikkoa myöhemmin eli keskiviikkona 10. huhtikuuta alkaen on puolestaan lupa aloittaa kesänopeuksiin siirtyminen Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin ely-keskusten maanteillä sekä Pohjois-Savossa.
Koko maassa on määrä palata kesäkauden nopeusrajoituksiin viimeistään viikon 17 lopulla eli 28. huhtikuuta mennessä.
Vaikka suurin sallittu ajonopeus nousee monilla teillä, Väylävirasto muistuttaa, että tielläliikkujien on otettava ajamisessa huomioon kevään mahdollisesti vaihtelevat keliolot. Samoin keli on huomioitava rengasvalinnassa.
Väylävirasto myös toteaa, että talven jäljiltä voi hyvälläkin ajokelillä olla maanteillä halkeamia tai muita vaurioita päällysteessä.
– Jos tieosuuden vauriot ovat erityisen hankalat, voidaan talvikauden alennetut nopeusrajoitukset joutua jättämään turvallisuussyistä voimaan, kunnes päällyste saadaan kelien kuivumisen myötä korjattua, kertoo tieliikenteen ohjauksen asiantuntija Tuomas Österman tiedotteessa.
Tieturvallisuuden johtava asiantuntija Noora Airaksinen täydentää, että turvallinen ajaminen edellyttää usein alempia nopeuksia kuin liikennemerkki sallisi.
– Nopeusrajoitus on nimensä mukaisesti suurin sallittu ajonopeus, ei tavoitenopeus. Jos tuntuu siltä, että pitäisi lähteä jatkuvasti ohituksiin, kannattaa ensimmäisenä tarkistaa oman nopeusmittarin lukema. Sopivan tilannenopeuden valintaan vaikuttavat niin liikenteen määrä, keliolosuhteet kuin esimerkiksi kuljettajan vireystilakin, hän toteaa.
Poikkeuksena nopeusrajoitusten muutoksen aikataulusta on se, että joillakin etelän moottoriteiden osuuksilla on saanut ajaa 120:tä kilometriä tunnissa jo maaliskuussa, kun ajokeli on sähköisten liikennemerkkien kattonopeuden noston sallinut.