Juuso oppositiolle: Vanhukset ovat tyytyväisiä palveluihinsa, hyvinvointialueet onnistuneet kuntia paremmin
Vanhuspalvelujen asiakkaat ovat tyytyväisiä palveluihinsa, sanoo sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuso (ps.).
Juuso sanoi vastauksessaan opposition välikysymykseen sote-leikkauksista, että THL:n viime syksynä julkaiseman tutkimuksen mukaan yli puolet kotihoidon ja yhteisöllisen asumisen sekä ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakkaista antoi saamalleen palvelulle arvosanaksi 9 tai 10 asteikolla 1—10.
– Todellisuus kuulostaa varsin erilaiselta kuin maalaamanne kauhukuvat, joissa palvelut on romutettu, Juuso tulkitsi.
Juuson mukaan sosiaali- ja terveysministeriön tuoreesta selvityksestä sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä käy puolestaan ilmi, että hyvinvointialueet ovat onnistuneet järjestämään sote-palvelut yhdenvertaisemmin ja lainmukaisemmin kuin kunnat.
– Hyvinvointialueiden ensimmäisen kahden toimintavuoden aikana moni asia on mennyt parempaan suuntaan. Perusterveydenhuollon kiireettömään hoitoon pääsy on nopeutunut, henkilöstöpula on helpottanut ja digitaaliset palvelut ovat yleistyneet.
Juuson mukaan kiireelliseen ja päivystykselliseen hoitoon pääsy toimii kaikkialla Suomessa hyvin ja perusterveydenhuolto sekä palveluiden yhdenvertaisuus ja integraatio ovat parantuneet aiempaan verrattuna.
– Oppositio puhuu mielellään jättiläismäisistä leikkauksista, mutta todellisuudessa hyvinvointialueiden rahoitus kasvaa joka vuosi. Tämän vuoden rahoitus on peräti 2,2 miljardia euroa edellisvuotta suurempi.
Juuson mukaan tänä vuonna käynnistyy myös kuusi valtionavustuksilla rahoitettua omaishoitajien hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä edistävää hanketta.
– Omaishoitajilta ei siis leikata, vaan omaishoitoon panostetaan aikaisempaa enemmän.
Juuso vastasi kritiikkiin digipalvelujen lisäämisestä kotihoidossa muistuttamalla, että niitä on käytössä jo nyt tukemassa kotikäyntien lisäksi asiakkaiden kotona asumista.
– Ne voivat liittyä esimerkiksi lääkkeiden annosteluun tai turvallisuuden varmistamiseen. Jälkimmäisestä tutuin ja pisimpään käytössä ollut on turvaranneke tai ‑puhelin. Kyse on siitä, että arjessa hyvin toimineita ratkaisuja otettaisiin käyttöön hyvinvointialueilla hieman nykyistä laajemmin.
Ministerin mukaan asiakkaiden tarpeet luonnollisesti huomioidaan, eli kaikille teknologian käyttäminen ei sovellu.
– Mutta uusi asia tämä ei ole siinäkään mielessä, että myös edellinen hallitus yritti tuoda teknologiaa osaksi kotiin vietäviä palveluita, hän totesi.