Historia | Tuoreet muistot Estonialta säikäyttivät Helsingin edustalla – "Monet virolaiset itkivät"
Huhtikuisen aamun katkaisivat tasan 30 vuotta sitten uutiset Helsingin edustalta: matkustaja-autolautta Tallink oli ajanut karille Kustaanmiekan kohdalla.
Helsingistä Tallinnaan suunnanneen autolautan matka katkesi oikeastaan ennen kuin se ehti alkaakaan. Sankassa sumussa kulkenut alus törmäsi rantakallioon Suomenlinnan Kustaanmiekan salmessa 22. huhtikuuta 1995.
Pohjakosketuksen alus sai noin kello 8.40. Kapeassa salmessa aluksen oikeanpuoleinen runko törmäsi sivuvakaajan kohdalla äkkijyrkkään vedenalaiseen sivupenkereeseen.
Laivassa oli yhteensä 1 124 ihmistä matkustajat ja miehistö mukaan lukien.
Pohjakosketuksen seurauksena alus sai vuodon ja -apukonehuoneeseen tulvi vettä, kerrotaan Onnettomuustutkintakeskuksen raportissa.
Vuodon seurauksena generaattorit oli pysäytettävä. Se puolestaan aiheutti pääkoneiden pysähtymisen. Laivalle tuli ”black out” eli sähkökatko.
Ohjailukyvytön alus kulki vielä jonkin matkaa, kunnes pysähtyi noin kolmen kaapelimitan päähän Kustaanmiekasta etelään.
Raportin mukaan apukonehuone täyttyi vedellä muutamassa minuutissa. Vettä pääsi myös konehuoneeseen vesitiiviin oven kautta sekä kaapeleiden ja putkien läpivienneistä.
Alus alkoi kallistua ja komentosillalla arveltiin laivan olevan uppoamisvaarassa. Laiva päätettiin evakuoida välittömästi.
Matkustajat evakuoitiin aluksen omiin pelastusveneisiin sekä lähistöltä paikalle rientäneisiin muihin aluksiin. Tallink ehti lähettää muun muassa oman Mayday-sanoman.
Kello 08.53 aloitettu evakuointi oli ohi noin kello 10.10. Kukaan ei kuollut onnettomuudessa.
Tallinkin karilleajo oli kuitenkin omiaan säikäyttämään aluksen matkustajia ja henkilökuntaa.
Tuhoisasta Estonian uppoamisesta oli tuona huhtikuisena aamuna kulunut noin seitsemän kuukautta aikaa. 28. syyskuuta 1994 uponnut Estonia vei Itämeren pohjaan 852 ihmistä.
Pelkoa Tallinkilla aiheutti etenkin sähkökatko sekä laivan kallistuminen. Paniikkia Tallinkilla ei kuitenkaan päässyt syntymään. Matkustajat käyttäytyivät evakuoinnin yhteydessä pääosin rauhallisesti. Tunnelmaa rauhoitti se, että alus sijaitsi niin lähellä rantaa.
Monet Tallinkin suomalaismatkustajat arvostelivat seuraavan päivän Helsingin Sanomissa epäselviä ohjeita onnettomuustilanteessa.
– Monet virolaiset itkivät, koska niin monella oli kipeitä muistoja Estoniasta, yksi matkustaja kuvaili HS:lle.
Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan Tallinkin karilleajo johtui paitsi sankasta sumusta ja sääolosuhteista, myös laivan ohjauksessa tehdyistä virheistä.
Ilta-Sanomat kertoi vuonna 2019, että Suomenlinnan ja Vallisaaren välissä oleva Kustaanmiekan salmi on laivaliikenteen kannalta hyvin poikkeuksellinen kulkuväylä.
Mutkainen väylä Kustaanmiekassa on IS:n mukaan kapeimmillaan 80 metriä leveä. Väylä tekee tiukan S-mutkan. Silti siitä kulkee jatkuvasti yli 30 metriä leveitä aluksia.