Hallituksen ajamalle autojen romutuspalkkiolle kovaa kritiikkiä
Hallituksen kaavailema henkilöautojen romutuspalkkio saa kritiikkiä hankkeen turhan vähäisistä vaikutuksista liikenteen päästöihin. Asian nostavat esiin lausunnoissaan muun muassa ympäristöministeriö, Suomen ympäristökeskus (Syke) ja Suomen luonnonsuojeluliitto.
Esityksen mukaan romutuspalkkiota maksettaisiin, kun uuden auton käyttövoimana on sähkö tai vety, tai jos auton hiilidioksidipäästöt ovat alle 140 grammaa kilometriltä.
Esimerkiksi ympäristöministeriö sanoo, että 140 gramman raja tarkoittaa, että suurin osa kaikista uusista autoista olisi tukikelpoisia.
– Tämä heikentää mahdollisuutta ohjata valintoja aidosti vähäpäästöisiin vaihtoehtoihin eikä kohdenna tukea lainkaan vaikuttavasti, ministeriön ilmasto- ja ympäristönsuojeluosaston antamassa lausunnossa sanotaan.
Ministeriö ehdottaa, että päästörajan alentamista 120 grammaan kilometriltä tulisi harkita romutuspalkkion ohjaustehon vahvistamiseksi.
Saman raja-arvon nostavat esiin lausunnoissaan myös Syke ja Suomen luonnonsuojeluliitto. Molemmat huomauttavat, että aiemmissa vastaavissa romutuspalkkiokampanjoissa raja on ollut korkeintaan 120 grammaa kilometriltä.
Syke moittii esitettyä raja-arvoa kunnianhimon puutteesta. Keskus huomauttaa, että ensirekisteröityjen henkilöautojen keskimääräiset mitatut päästöt olivat Suomessa viime vuonna alle 69 grammaa kilometriltä. Uusissa bensa-autoissa päästöt olivat 121 grammaa.
– Ajoneuvokannan hiilidioksidipäästöjen näkökulmasta olisikin tarpeen kohdentaa kampanja erityisen vähäpäästöisiin ajoneuvoihin, etenkin täyssähköautoihin ja lataushybrideihin, Syken lausunnossa sanotaan.
Luonnonsuojeluliitto sanoo, että romutuskampanjan ilmastovaikutukset olisivat nykymuodossaan mitättömät.
– Esitetty päästöraja on niin löysä, että se mahdollistaa uudemman polttomoottoriauton hankinnan romutuspalkkion turvin, liitto sanoo.
Liitto myös huomauttaa, että asiaan kiinnitetään huomiota jopa esitysluonnoksessa.
Luonnoksessa arvioidaan, että rajan asettaminen nykyiseen 140 grammaan 120 gramman sijasta johtaa bensa- ja diesel-autojen menekin kasvuun.
Sen sijaan täyssähköautojen sekä ladattavien hybridien menekki vähenisi jonkin verran verrattuna malliin, jossa päästöraja olisi alempi.
Myös Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT kiinnittää huomiota ehdotettuun päästörajaan. VATT:n mukaan 140 gramman raja on päästövähennysten näkökulmasta niin korkea, että palkkio tuskin tuottaa merkittäviä päästövähennyksiä polttomoottoriautojen osalta.
Romutuspalkkiota koskevan esitysluonnoksen lausuntoaika päättyy tiistaina. Liikenne- ja viestintäministeriön valmistelema luonnos perustuu Petteri Orpon (kok.) hallituksen kevään puoliväliriihen päätöksiin.
Hallitus päätti tuolloin varata 20 miljoonaa euroa romutuspalkkiota varten. Romutuspalkkiolla on tarkoitus uudistaa autokantaa, millä taas pyrittäisiin liikenneturvallisuuden parantamiseen ja liikenteen päästöjen vähentämiseen. Lisäksi esityksessä mainitaan tarve vauhdittaa autokauppaa.
Esityksessä ehdotetaan, että valtio maksaisi romutuspalkkiota 2 500 euroa, kun uutena hankitun henkilöauton käyttövoimana on joko sähkö tai vety.
Palkkio olisi pienempi eli 2 000 euroa, kun uutena hankitun henkilöauton käyttövoimana on jokin muu ja hiilidioksidipäästöt enintään 140 grammaa kilometriltä. Romutuspalkkio olisi voimassa vuosina 2026–2027.