Finnvera: Yritysten omistajanvaihdosten suma on purkautumassa – rahoitus on noussut ennätystasolle alkuvuoden aikana
Yritysten omistajanvaihdosten suma on purkautumassa viime vuoden koronakuopan jälkeen, kertoo valtion omistama erityisrahoittaja Finnvera. Finnveran yrityskauppoihin myöntämä rahoitus on noussut ennätystasolle alkuvuoden aikana.
Tammi–helmikuussa rahoitusta on myönnetty noin 28 miljoonaa euroa, mikä on yli 20 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten.
Omistajanvaihdosten määrä laski viime vuonna kaikissa yrityskokoluokissa. Yrityskauppojen rahoitus putosi maaliskuusta lähtien voimakkaasti, mutta elpyi kuitenkin koko vuoden osalta euromääräisesti lähelle normaalivuoden tasoa.
Yrityskauppoihin myönnetyn Finnveran rahoituksen määrä laski viime vuonna eniten 10‒49 ihmistä työllistäneissä yrityksissä.
– Nyt alkuvuonna rahoituksemme on kasvanut euromääräisesti eniten juuri näiden kotimarkkinoilla toimivien pk-yritysten omistajanvaihdoksissa, kertoo Finnveran omistajanvaihdoksiin erikoistunut aluepäällikkö Elisa Sipponen tiedotteessa.
Koronan vaikutukset olivat viime suurimmat matkailu- ja ravintola-alan yrityskaupoissa, jotka käytännössä pysähtyivät Lapissa ja Kainuussa.
– Matkailualalla aika on poikkeuksellisen vaikea omistajanvaihdoksille. Useat matkailualan yrityksistä tekevät tappiota, ja voitollistenkin kannattavuus on murto-osa aiempien vuosien tasosta, arvioi Finnveran Pohjois-Suomen aluejohtaja Pasi Vartiainen.
– Pitäisikö yrityksen kauppahinnan perusteena käyttää mennyttä, joka ei heti palaa vai tulevaa, jonka ennakointi on hyvin vaikeaa, Vartiainen ihmettelee.
Omistajanvaihdosten vauhdittaminen on Finnveran mukaan tunnistettu tärkeäksi keinoksi yritysrakenteen uudistamisessa. Niiden rahoitus on yksi Finnveran rahoituksen painopistealueista.
Finnvera on vuosittain mukana noin joka kolmannen Suomessa tehtävän yrityskaupan rahoituksessa. Yrityskaupoissa ulkoinen rahoitus on usein tärkeä osa kaupan toteutusta, ja vakuudet sekä omarahoitusosuus ovat tärkeitä rahoituksen järjestymisessä.
– Todennäköisesti myös vaihtoehtoisia kauppatapoja, kuten erilaisia earn out -malleja, jossa kauppahinta on ehdollinen ja riippuu vaikkapa yrityksen tulevaisuuden kehityksestä, tullaan näkemään jatkossa enemmän, aluepäällikkö Elisa Sipponen ennakoi.