Muutaman hengen ryhmä on päättänyt selvittää, olisiko Suomessa tilaa uudenlaiselle journalismille
Suomeen on tänä keväänä perustettu mediayhtiö, jonka taustalla toimiva ryhmä pyrkii nyt selvittämään, olisiko Suomessa kysyntää uudenlaiselle journalistiselle medialle.
Asiasta STT:lle kertoo yhtiön perustajajäsen Antti Pikkanen, joka on työskennellyt aiemmin muun muassa johtotehtävissä viestintätoimisto Ellun Kanoissa.
Mikäli kysyntää löytyy, tavoitteena on luoda Suomeen uusi verkossa julkaistava päivittäisjulkaisu. Tarkempaa konseptia tai sisällöllisiä painopisteitä ei ole vielä lyöty lukkoon.
Tarkoitus ei kuitenkaan ole lähteä kilpailemaan alustavetoiseen uutiskilpailuun, jossa perinteiset uutismediat Suomessa ovat, Pikkanen kertoo.
Myöskään mainosmarkkinoille yhtiö ei ole tähtäämässä. Julkaisun ansaintalogiikka perustuisi tilauksiin.
Pikkasen mukaan seuraavaksi on tarkoitus käydä kattavaa ja aktiivista keskustelua suomalaisen yleisön kanssa.
– Ennen kaikkea haluamme kysyä suomalaiselta yleisöltä, mitä he toivovat journalismilta, Pikkanen kertoo.
Perustetun yhtiön pääomistaja on tanskalainen mediayhtiö Zetland. Suunnitteilla oleva julkaisu perustuisi Zetlandin mainoksettomaan käyttöliittymään ja audiosisältöihin. Pikkasen mukaan tanskalaisen emoyhtiön brändiä tai nimeä julkaisussa ei kuitenkaan aiota käyttää.
Julkaisun työnimenä on tällä hetkellä Uusi Juttu, mutta sekin voi Pikkasen mukaan vielä vaihtua.
– Tässä lähikuukausina pohdimme, mikä nimi mahdollisesti tulisi olemaan, hän kertoo.
Pikkasen lisäksi yhtiön perustajiin kuuluvat Ylen pitkäaikainen toimittaja Olli Seuri, Helsingin Sanomien Tukholman-kirjeenvaihtajana toiminut Jussi Sippola sekä toimittaja ja viestinnän ammattilainen Tuuli Hongisto.
– Tietenkin jos päivittäistä julkaisua ruvetaan tekemään, niin siihen ei neljä ihmistä riitä, mutta se on sitten myöhemmän ajan kysymys, Pikkanen sanoo.
Zetlandin suunnitellusta laajentamisesta Suomeen kirjoitti aiemmin esimerkiksi Helsingin Sanomat.