Elinkeinoelämä pettyi vaatimukseen maahan saapuvien kaksoistestauksesta: “Käytännössä tuhoaa koko talvikauden ryhmämatkailun“

Matkailualan etujärjestöä johtavan Timo Lapin mukaan matkustusrajoitusten loivennus kuitenkin mahdollistaa liikematkustamisen aloittamisen uudelleen
Matkustusrajoitukset

Elinkeinoelämä kiittää hallitusta matkustusrajoitusten lieventämisestä, mutta on pettynyt maahan yli kolmeksi vuorokaudeksi saapuvilta vaadittavasta karanteenista ja kaksoistestistä.

–  Meillekin tuli yllätyksenä, että jos matka kestää yli 72 tuntia, niin täytyy ottaa Suomessa uusi testi. Se kyllä romuttaa järjestelmää, Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi sanoo STT:lle.

Lapin mukaan toiseen testiin liittyvät aika- ja rahakysymykset nostavat matkailun kynnystä huomattavasti.

Hallitus kertoi tänään matkustusrajoitusten lieventämisestä. Rajoitukset koskisivat vastedes maita, joissa koronaviruksen ilmaantuvuus on enemmän kuin 25 tapausta 100  000 asukasta kohti edellisen 14 vuorokauden aikana.

Aiemmin raja on ollut 8–10 tapausta.

Raja-arvon ylittävistä maista tulevilla sen sijaan edellytetään todistusta alle 72 tuntia sitten otetusta negatiivisesta koronatestistä. Tulijat voidaan siitä huolimatta määrätä tartuntatautilain mukaisesti karanteeniin. Mahdollista karanteenia voisi lyhentää käymällä toisella negatiivisella testillä Suomessa.

Lapin matkailuelinkeinon liiton (LME) mukaan uusintatestivaatimus käytännössä tuhoaa koko talvikauden ryhmämatkailun. Liiton mukaan joulun ajan matkat kestävät keskimäärin kolme yötä, kun taas viikon matkat ovat hyvin yleisiä vuodenvaihteen jälkeen.

LME:n tavoin Suomen Yrittäjät on sitä mieltä, että ehtoja tulisi tarkastella vielä uudelleen.

–  Ryhmämatkoja pitäisi voida järjestää myös korkean riskin maista, kun matkanjärjestäjä huolehtii, että matkustajat on testattu ennakkoon ja Suomen paikallisen tartuntatautiviranomaisen kanssa on sovittu erityistoimenpiteistä, Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo tiedotteessa.

Timo Lapin mukaan uusissa matkustusrajoituksissa positiivista on, että kansainvälinen liikematkustus voi käynnistyä myös korkean ilmaantuvuuden maista.

Alle 72 tunnin matkoilla mistään maista saapuvat eivät tarvitse karanteenia tai toista testiä. Lappi sanoo, että liikematkat kestävät usein alle 72 tuntia.

–  Liikematkustamisella on suuri merkitys. Koko Suomessa liikematkustajien osuus hotelliyöpymisistä on 38 prosenttia. Kyse on merkittävästä asiasta, vaikka luvussa mukana ovat myös kotimaiset yöpymiset, Lappi sanoo.

Lapin mukaan yritykset ovat tehneet paljon omavalvontatyötä ja luoneet turvallisia matkustustapoja.

MaRan Lapin tavoin Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi kiittää hallitusta matkustusrajoitusten lieventämisestä. Molemmat kuitenkin kaipaavat Euroopan unionin alueelle yhteisiä käytäntöjä.

–  EU:ssa pitäisi päästä yhtenäisiin käytäntöihin, eli yhtenäiset ilmaantuvuusluvut ja testausmenetelmät. Tämä, että jokainen maa soveltaa EU:n sääntöjä, ei ole hyvä asia, Lappi sanoo.

Myös lentoyhtiö Finnairin viestintäpäällikkö Manti Väätäinen-Perreira näkee, että rajoitusten lieventäminen on askel oikeaan suuntaan.

Päätös ei kuitenkaan välittömästi vaikuta yhtiön lentojen määrään. Finnair kertoi aiemmin tällä viikolla vähentävänsä lokakuun lentojen määrää.

–  Toki seuraamme tilannetta, ja voimme tarpeen tullessa lisätä lentoja joustavasti, Väätäinen-Perreira sanoo.

–  Paljon toki riippuu siitä, miten matkustushalukkuudet alkavat elpyä.

Uudessa matkustusmallissa liikenteenharjoittajat, kuten lento-, laiva- ja bussiyhtiöt, he ovat velvollisia tarkastamaan matkustajan negatiivisen testituloksen. Väätäinen-Perreiran mukaan yhtiö odottaa vielä tarkempia tietoja testausvaatimusten toteuttamisesta.

–  Yleisesti voi sanoa, että lentoyhtiöt tarkistavat jo nyt viranomaisen edellyttämiä matkustusasiakirjoja.

Palvelualojen työnantajat Palta näkee, että Suomen vastuullinen avautuminen on erittäin tärkeää myös jatkossa.

Järjestön mukaan tuoreet päätökset mahdollistavat ensimmäisen askeleen kohti turvallista matkailua ja työmatkustusta.

–  Toimiva logistiikka sekä mahdollisuudet kasvokkain kohtaamisiin kansainvälisesti taas ovat vientimme kilpailukyvyn edellytys. Alan saaminen jaloilleen tulee kestämän kauan, mutta tämä on oikea suunta, järjestön elinkeinopolitiikan johtaja Tatu Rauhamäki kommentoi tiedotteessa.