Asiantuntija: Itämeren yllä käydään kovaa poliittista vääntöä – "Ei ole hyvien tapojen mukaista"
Lentokoneiden tiedustelutoiminta Itämerellä käy nyt yhtä kuumana kuin kylmän sodan kiihkeimpinä vuosina.
Venäläishävittäjät lensivät maanantaina erittäin lähellä sekä ruotsalaista että amerikkalaista tiedustelukonetta.
Viime viikolla hävittäjät lensivät puolestaan lähellä amerikkalaista B-52 -pommikonetta.
Vaikka hävittäjät käyvät normaalistikin tunnistamassa kansainvälisessä ilmatilassa liikkuvia koneita, on epätavallista ja jopa vaarallista, että koneet ovat erittäin lähellä toisiaan.
Ruotsin puolustusministeri sanoi keskiviikkona uutistoimisto TT:n mukaan, ettei Venäjän toimintaa voi hyväksyä.
Ruotsi aikoo myös kutsua Venäjän suurlähetystön edustajan kuultavaksi asiasta.
Maanpuolustuskorkeakoulun ilmasotaopin pääopettaja Saku Joukas muistuttaa, ettei pelkän koneen tunnistamisen vuoksi ole tarvetta mennä aivan lähelle.
– Sellainen hyvä, turvallinen etäisyys, jolta kuitenkin saa esimerkiksi hyviä valokuvia, on noin 30–50 metriä, Joukas sanoo.
Venäläishävittäjät olivat kuitenkin lähimmillään vain runsaan metrin päässä tiedustelukoneista.
– Onhan se todella lähellä. Jos vaikka sitä kautta lähdetään purkamaan tilannetta, että taitolentonäytöksessä hävittäjät lentävät yhdestä kahteen metrin etäisyyksillä, ja silti vielä pystyvät liikehtimään. Se on täysin hallinnassa olevaa ja siihen lentäjä pystyy kyllä. Tunnistustilanne on erityyppinen, koska silloin toiseen osapuoleen ei ole kommunikaatioyhteyttä. En osaa sanoa kuinka vaarallista se on, mutta ainakaan se ei ole hyvien tapojen mukaista, Joukas pohtii.
Sitä, miksi venäläishävittäjät olivat niin lähellä tiedustelukoneita, Joukas ei lähde spekuloimaan.
– En voi kommentoida sitä, millainen tehtävä hävittäjälle on annettu. Jos halutaan singaloida tai käännyttää konetta, niin mitä voimakkaamman signaalin haluat antaa, sitä lähemmäs siinä pitää fyysisesti mennä, Joukas kiteyttää.
– Tilanteessa olisi syytä vallita molemminpuolinen kunnioitus: tunnistettavan osapuolen pitää ymmärtää se, ettei tee äkkinäisiä liikkeitä. Tuollainen isompi konehan ei voi sitä tunnistusta välttää: hävittäjällä on kuitenkin sellainen liikkumiskyky, että jos se haluaa tunnistamisen tehdä, niin se pystyy sen tekemään. Tunnistettava kone joutuu siihen mukautumaan, Joukas selittää.
Joukas myöntää, että aktiviteetti Itämeren yllä on viime aikoina lisääntynyt selvästi.
– Se on signaali, jota pitää seurata. Onko se sitten signaali muusta kuin siitä, että suurvallat, eli Yhdysvallat ja Venäjä, käyvät retorista ja poliittista vääntöä joka foorumilla? Samanlaisia asioita tapahtuu nyt joka puolella. Tämä on yksi näyttämö, jossa niitä tapahtuu, Joukas miettii.
STT ei keskiviikkona tavoittanut ketään puolustusministeriöstä kommentoimaan asiaa.
Myöskään Puolustusvoimien viestinnästä ei tavoitettu ketään kommentoimaan, onko suomalaisia koneita lähestytty samalla tavalla.