Analyysi: Hallituksen väyläpaketti osuu oikeaan hetkeen
Hallituksen järeä 600 miljoonan euron korjausvelkapaketti on mainiosti ajoitettu. Siitä käytetään nimittäin noin 85 miljoonaa euroa teiden päällystämiseen.
Asfaltin levittäminen on järkevintä silloin, kun öljy on halpaa. Raakaöljyn hinta on nyt sellaisessa kuopassa, että asfalttikoneiden kannattaisi laulaa yötä päivää ja Suomen tiet panna kerralla kuntoon.
Työtä on kuitenkin paljon. Sitä kuvaa se, että näinkin iso paketti vain pysäyttää teiden rapistumisen, mutta niiden kunto ei ala parantua.
Juha Sipilän (kesk.) hallitus siis lähinnä paikkaa Jyrki Kataisen (kok.) hallituksen teiden ylläpitoon kohdistamia leikkauksia. Paikkaussumma voisi olla isompikin, mutta näinä aikoina rahaa on hankala löytää.
Liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) kädenjälki näkyy erityisesti siinä, että liikenneverkon digitalisaatioon käytetään 35 miljoonaa euroa. Se merkitsee esimerkiksi tie- ja rataverkon kunnonhallinnan kehittämistä.
Bernerin mukaan hallitus pyrkii luomaan edellytyksiä älykkään liikenteen syntymiselle. Aika näyttää, mihin tämä johtaa.
Väyläpaketti on hallitukselle tärkeä myös siksi, että viime aikoina hyvät uutiset ovat olleet harvassa.
Erityisesti yrittäjät kiittävät sitä, että tiet ja radat pysyvät kunnossa ja tavara kulkee esteettä paikasta toiseen. Tiedotustilaisuudessa Berner sanoikin, että elinkeinoelämän toiveet on otettu aidosti huomioon.
Osaa suomalaisista saattaa tosin hiertää se, että pääosa rahoista tulee eteläiseen ja läntiseen Suomeen.
Bernerin mukaan ministeriössä on kuitenkin tehty kovasti taustatyötä sen selvittämiseksi, missä rahoille on suurin tarve.
Korjausvelkapaketista teihin menee 325, ratoihin 223 sekä vesiväyliin 12 miljoonaa euroa.
Lisäksi hallitus siirtää 364 miljoonaa euroa kehittämishankkeista perusväylänpitoon. Tämän summan käyttämisestä se päättää myöhemmin.
Juttua korjattu 8.2. klo 11.12. Korjausvelkapaketista käytetään vesiväyliin 12 miljoonaa euroa.