Alko aloittaa uuden kokeilun – "Olutta säästyy hävikiltä kahden olympiakokoisen uima-altaan verran"
Alko aloitti vanhenevien tuotteiden poistohinnoittelun kokeiluluontoisesti kolmessa Tampereen myymälässään.
Vanhenevat tuotteet merkitään myymälöissä -20 % -tarralapuilla. Alennettu hinta on voimassa myymälöistä ostettaessa, ei verkkokaupasta.
– Olemme aiemmin myyneet poistomyyntinä vain sesonkituotteita, kuten jouluoluita ja glögejä. Nyt laajennamme poistohinnoittelun koskemaan myös muita enintään 8-prosenttisia tuotteita, valikoimanhallinnan kehityspäällikkö Ari Hyvönen Alkosta kertoo tiedotteessa.
– Näin asiakkailla on mahdollisuus ostaa vielä aivan kelpo tuote poistohinnalla sen sijaan, että se hävitetään, hän jatkaa.
Poistohinnoittelua kokeillaan Tampereen Kalevan, Turtolan ja Tammelan Alkoissa maanantaista alkaen. Tavoitteena on vähentää juomahävikkiä ja sen ympäristövaikutuksia.
Testaus laajenee Tampereen muihin myymälöihin myöhemmin toukokuussa, ja päätös mallin laajentamisesta koko verkoston 369 myymälään tehdään todennäköisesti toukokuun aikana.
Hyvönen kertoo, että oluen ympäristövaikutuksista suurin osa syntyy alkutuotannossa, erityisesti vedenkäytössä. Vesijalanjälki kertoo makean veden kokonaismäärän, joka kuluu tuotteen tuotantoon, valmistukseen, kuljetukseen ja käyttöön.
Yhden olutlitran vesijalanjälki on jopa 298 litraa vettä, Alkosta kerrotaan.
– Uskomme, että esimerkiksi oluissa puolitamme hävikin poistohinnoittelulla. Tämä vastaa noin kuuden miljoonan litran vuotuista vesijalanjälkeä, eli olutta säästyy hävikiltä kahden olympiakokoisen uima-altaan verran, Hyvönen havainnollistaa.