Yrityksen maine ei elätä mutta helpottaa elämistä
Yritysten maineen mittaaminen antaa mielenkiintoisia viitteitä niiden toiminnan onnistumisesta samaan tapaan kuin puolueiden galluptulokset kertovat politiikan kulusta.
Tuloksen mittaamisen ruisleipää ovat yritysten vuosittaiset tilinpäätökset ja puolueiden kannatus vaaleissa.
T-Median vuosittaisten maineenmittauksen kiintotähti on Kone, joka on suomalaisen yrityselämän kestomenestyjä. Pysyvä sija kärjessä on myös Fazerilla.
Uudempia menestyjiä ovat peliyhtiöt ja sinänsä pitkät perinteet omaava Fiskars. Alkon kärkipään sijoitus kertonee paitsi suomalaisten viharakkaussuhteesta sen tuotteisiin myös runsaan viinivalikoiman arvostuksesta.
Lidl on uusi tulokas kärkikymmenikössä, nyt jo vähän laskusuunnassa.
Nesteen nousu parhaiden kymmenikköön on kunnioitettava saavutus rasitteellisen historian omaavalta puolivaltiolliselta suuryritykselle. Yhtenä tekijänä lienee rohkea panostus uusiin ja uusiutuviin polttoaineisiin.
Osuustoiminnan myötätuulta kuvaa Osuuspankin, Osuuskaupan ja Valion sijoittuminen hyvämaineisten yritysten kärkiryhmään.
Valio menestyy myös tuotebrändinä, missä sarjassa Fazerin sininen on rakastettu kestoykkönen.
Osuuspankki on noussut listauksessa viidenneksi, kun sen kilpailija Nordea puolestaan on kymmenen huonomaineisimman yrityksen joukossa ja laskusuunnassa.
Osuustoiminnan myötätuulta kuvaa Osuuspankin, Osuuskaupan ja Valion sijoittuminen hyvämaineisten yritysten kärkiryhmään.
Huonomaineisista yrityksistä huonoin on Talvivaara, osin omasta syystään, osin epäonnesta johtuen.
Entinen huippumenestyjä Nokia on tipahtanut alimpaan kymmenikköön. Uuden Nokian menestys ei ole ainakaan vielä kyennyt korjaamaan vanhan Nokia romahduksen tuottamaa pettymystä.
Postin vaikea tilanne pitää sitä maineenmittauksen pohjalukemissa. Valitettavasti myös VR on siellä, mihin sen ei pitäisi kuulua.
Sähkönjakelija Caruna ansaitsi paikkansa huonoimmassa kymmenikössä taannoisella hinnankorotussekoilullaan.
Suuren yleisön mielikuva yrityksestä ei sitä elätä, mutta se on pehmeä kilpailuvaltti kovien kilpailukykytekijöiden rinnalla.