Matematiikalla maalaisjärkeä
Maalaisjärki on sen verran harvinaista nykyään, että se pitäisi luokitella superkyvyksi, juolahti mieleeni, kun luin mielipidekirjoituksen Oulun lähikoulujen lakkautussuunnitelmista (Kaleva/Lukijalta 10.5.).
Vaikka asun pienen kävelymatkan päässä Rotuaarilta, olen silti kirjoittajien kanssa samaa mieltä.
Perusteluja lähikoulujen ja maaseutulukioiden säilyttämisen puolesta löytyy pilvin pimein.
Resursseja on, jos ne jaetaan järkevästi. Koulujen säilyttämisellä turvataan resursseja pitkällä tähtäimellä, koska kasvatetaan veronmaksajia.
Monet Oulun teknologiaihmeen tekijöistä ovat maaseudulta, pienissä kouluissa kasvatettuja.
Siellä on aikaa pyytää matikkaa, opitaan tekemään töitä ja opastusta saa.
Harvat uskaltavat ihmetellä riippumattoman, verovaroilla kustannetun, Ylen runsaita resursseja.
Tilasto vuodelta 2017 kertoo, että Yle käytti 364,5 miljoonan euron budjetistaan kulttuuriin, viihteeseen ja urheiluun 166,5 miljoonaa sekä lapsiin ja nuoriin 21,3 miljoonaa. Lehtitietojen mukaan Ylen budjetti paisuu ylittäen jo 600 miljoonaa.
Ei ole ihme, jos toimittajat kiertävät kahvittelemassa kansaa. Johonkin sitä rahaa pitää saada uppoamaan.
Jo vuosien ajan on kyselty Yleltä matematiikkailtoja, koska Suomessa on pula matematiikkapohjaisten alojen opiskelijoista ja nyt myös matemaattisten aineiden opettajista.
Pula on ollut ennakoitavissa Ylen nettisivuilla olevista opiskelijavalintatilastoista. Tietoja on tihkunut myös sekä yliopistoilta ja kouluista.
Yle on kieltäytynyt ottamatta yksittäistä oppiainetta, matematiikkaa, käsittelyyn, vaikka siellä on ollut urheilu-, pakkoruotsi- ja ties mitä iltoja.
A-studion vastaus on luettavissa kirjoituksestani ”Matemaattisten aineiden opettajapula – Vaiettu aihe mediassa” (Iisalmen Sanomat 23.8.2021).
Olen pyydellyt erityisesti pohjoisen kansanedustajilta vaikean opettajatilanteen huomioimista eduskunnan kyselytunnilla, mutta eduskunnassa ovat muut huolet, kuten kulttuurin ahdinko ja Putin.
Voisiko kulttuuri- ja teknologiakaupunki Oulu olla edelläkävijä ja järjestää Suuren matematiikkakeskustelun jatkeeksi jo pidetyille: Suuri kulttuuri- ja urheilukeskustelu sekä Suuri koulutuskeskustelu?
Mediassa uutisoidaan tuhkatiheään, kuinka tanssin avulla ratkaistaan monia yhteiskunnan ongelmia ja että musiikki ja urheilu tekevät hyvää aivoille. Niitä tuleekin Ylen ohjelmissa vähintään tarpeeksi.
Myös matematiikalla ratkotaan ongelmia ja voin vakuuttaa, että matematiikka tekee hyvää aivoille.
Korona ei päässyt ahdistamaan, kun viihdyn Facebookin matematiikkaryhmissä. Kiehtovaa ajateltavaa riittää aamusta iltaan ja seura on sellaista, ettei kiusata.
Puhutaan paljon kulttuurialan ahdingosta. Kuten yllä kerroin, myös matematiikka on ahdingossa, vaikka sitä voi ja kannattaa harrastaa halvalla kynä&paperi-menetelmällä.
Päivän sanomalehtien valkoiset paikat sopii käyttää hyväksi ja täyttää laskuilla.
Tanssi ja muu kulttuuri näkyvät kyllä paitsi mediassa, myös rahanjaossa. Pari esimerkkiä Koneen säätiön annista: ”Tanssi uhanalaisten kielten ja fonetiikan tulkkina. 270 000€”, ”Esteettiset käytännöt minän ja maailmankuvan muokkautumisessa, 460 000€”.
Kuten totesin yllä, myös Yle tukee kulttuuria runsaskätisesti.
Olisipa kiva, jos jokin taho huomioisi matematiikan ja erityisesti lasten innostamisen matematiikan pariin!
Alli Huovinen
Matikkatäti