Keskustan Jarva: Tienhoidon urakointiin vihdoin parannuksia
Keskustan kansanedustaja Marisanna Jarva kiittelee liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) toimia talvitienhoidon ongelmien korjaamiseksi.
Jarva teki asiasta joulukuussa kirjallisen kysymyksen, jossa peräsi tienhoidon määrärahojen parempaa kohdentamista itse urakointiin ja tienhoidon päätösvallan siirtämistä maakunnille.
Jarvan mukaan ministeri Bernerin johdolla valmistellaan keväällä esitys tienhoidon toimintamallien ja kriteereiden parantamiseksi.
– 10 vuotta vanhat talvitienhoidon kriteerit, hoitoluokitukset ja toimenpideajat tarkastellaan nyt uudelleen. Raskaan liikenteen ja elinkeinoelämän tarpeet huomioidaan linjauksissa eikä liikenneturvallisuutta unohdeta, Jarva kertoo tiedotteessaan.
Jarvan mukaan teiden hoitoluokkia nostettiin vuoden alusta yli 600 tiekilometrin matkalla pahimmilla tieosuuksilla. Korotus merkitsee noin 0,5 miljoonan euron lisäpanostusta vuositasolla.
– Monilla teillä on silti vielä alimitoitetut hoitoluokat ja korotusta tarvitaan turvallisuuden vuoksi, Jarva sanoo.
Keskustaedustaja on tyytyväinen, että Liikennevirasto ja ELY-keskukset ovat kehittämässä yhteistyössä Infra ry:n ja urakoitsijoiden kanssa uudenlaista urakkamallia.
– Uusi avoimempi, yhteistyöhakuisempi ja läpinäkyvämpi malli otetaan käyttöön urakoiden kilpailutuksen myötä ensi vuonna, Jarva kertoo.
Aliurakoitsijoiden yritysten jatkuvuuden kannalta on Jarvan mukaan ollut ongelmallista, että urakoiden kustannukset voivat vaihdella paljon eri vuosina ja pitkissä sopimuksissa kiinteä hinta voi käytännössä tuoda yrittäjälle tappiota.
Hänen mukaansa uusi malli jakaa urakoiden riskiä uudella tavalla sekä lisää joustavuutta aliurakoiden pituuteen ja laajuuteen.
– Urakoitsijoille tulee mahdollisuus hinnantarkistuksiin ja kaluston muutoksiin kesken urakkasopimuksen, Jarva kertoo.
Jarva huomauttaa, että hallitus tekee tulevana keväänä esityksen maantielain muutoksesta, jolla tienpito siirtyy Liikenneviraston ja maakuntien sopimuksella hoidettavaksi. Maantiet säilyvät jatkossakin valtion omistuksessa.
Tierahoituksen uudistusta valmistellaan puolestaan Bernerin johdolla parlamentaarisessa työryhmässä.
– Tärkeintä uudistuksessa on maakuntien oman tienhoidon suunnittelun ja päätösvallan vahvistaminen. Kaikkien näiden uudistusten lisäksi tarvitaan pysyvästi lisäeuroja koko tienpitoon, Jarva vaatii.