Katja Asikainen: Hallitus sääntelee yhtiöittämällä
Yhtiöittäminen on ideologinen tavoite, keskustan puoluevaltuuston jäsen, joensuulainen Katja Asikainen kirjoittaa Uuden Suomen blogissaan.
Asikainen arvioi, että yhtiöittämisestä on tullut hallitukselle mieluisin keino toteuttaa sääntelyn purkamista.
– Tiivistetysti ajatusmalli on, että julkiset palvelut ovat tehottomia, toimimattomia ja heikkolaatuisia.
– Toiveunissa liiketaloudellisin perustein toimiviin yhtiöihin siirtäminen tuo mukanaan tuottavuutta, tehokkuutta ja laatua.
Asikainen kuitenkin muistuttaa, että yhtiöiden tärkein tehtävä on toimia voitollisesti, se ohjaa niiden toimintaa. Yhteiskunnan kokonaishyöty on vasta toissijaista.
– Toinen puoli asiassa on, että kun ei säännellä, ei myöskään velvoiteta. Miten käy ihmisten ja alueiden välisen yhdenvertaisuuden? Kuka ajaa maaseudulla uberia? Asikainen kysyy.
Maanantaina julkaistut liikennekaaren linjaukset huolettavat Asikaista kokonaisuutena, vaikka uudistuksesta löytyy sekä hyviä että huonoja puolia.
Hyviksi tavoitteiksi voi Asikaisen mukaan laskea vaikkapa julkisen liikenteen lippupalvelujen yhdistämisen, jolloin matkustaja voisi saada kerralla lipun, vaikka matkaa taitettaisiin niin taksilla, junalla kuin linja-autolla.
– Paljon puhetta herättänyt taksiliikenteen vapauttaminen on vastaus uberille. Digitalisaatio etenee ja luo uusia malleja toimia, halusimme tai emme.
Asikainen muistuttaa, että esitys taksiliikenteen vapauttamisesta on keskustan puoluekokouksen kannan vastainen.
Puoluekokous hyväksyi vuonna 2014 aloitteen, jossa todetaan yksiselitteisesti, että ”Nykyisessä muodossaan ei taksiliikennettä tule avata kilpailulle”.
Asikainen kirjoittaa, että on vaikeaa nähdä, että maaseudun kuljetuspalvelut rakennettaisiin pelkästään mobiilipalveluiden ja ei-ammatillisen pienimuotoisen toiminnan varaan.
– Eihän meillä edes pääse nettiin kaikkialla Suomessa! Entistä enemmän jää ihmisten keskinäisen solidaarisuuden varaan.