Epäterveellisten herkkujen mainostamista alaikäisille halutaan säädellä tarkemmin
Epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointia alaikäisille pitäisi säädellä tarkemmin, kertovat muun muassa Helsingin ja Tampereen yliopiston tutkimusprojektin alustavat tulokset.
Tutkimuksen tulosten perusteella nykyistä tiukempaa ja rajoittavampaa markkinoinnin sääntelyä tarvitaan suojelemaan etenkin 13–17-vuotiaita nuoria.
Elintarvikemarkkinointi on siirtynyt perinteisestä mediasta hyvin vahvasti sosiaaliseen mediaan. Erityisesti nuorten suosimia sosiaalisen median vaikuttajia hyödyntävä markkinointi on ristiriidassa nykyisen markkinointia koskevan sääntelyn kanssa.
– Tarvitsemme selkeät pelisäännöt, joiden avulla vähentää alaikäisten altistusta epäterveellisille elintarvikkeille sosiaalisessa mediassa, sanoo valtiosihteeri Eila Mäkipää tiedotteessa.
Helsingin yliopiston, Tampereen yliopiston ja Suomen ympäristökeskuksen yhdessä viestintätoimisto Ahjo Communicationsin kanssa toteuttama Epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointi lapsille ja nuorille -tutkimusprojekti on osa valtioneuvoston viime vuoden selvitys- ja tutkimussuunnitelman toimeenpanoa.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttaja-asiamiehen, Katri Väänäsen mukaan epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointia alaikäisille rajoittavaa lainsäädäntöä on alettava valmistella.
Nykyisin voimassa oleva Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja Eviran (nykyinen Ruokavirasto) laatima lapsiin kohdistuvaa elintarvikkeiden markkinointia koskeva suositus katsotaan vanhentuneeksi ja epäselväksi. Suositus on tarkistettu viimeksi vuonna 2015.
Tutkimustulosten mukaan markkinoinnin sääntely parantaa lähtökohtaisesti aina lasten ja nuorten hyvinvointia ja edistää lapsen edun lisäksi pidemmällä tarkastelujaksolla myös koko väestön terveyttä.
Tutkimusprojektin loppuraportti ilmestyy lokakuussa.