Keskustan varapuheenjohtaja vaatii: Ennallistamissuunnitelma eduskuntaan – "käsittämätöntä"
Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Markku Siponen vaatii ennallistamissuunnitelmaa eduskuntaan ennen lähettämistä Euroopan komission hyväksyttäväksi.
– On käsittämätöntä, että ennallistamissuunnitelma aiotaan laatia ympäristöministeriön virkatyönä, hyväksyttää valtioneuvostossa ja lähettää Euroopan komission hyväksyttäväksi ilman eduskunnan käsittelyä.
Suomessa ylin valta kuuluu kansalle, jota eduskunta edustaa, Siponen muistuttaa tiedotteessaan. Hänen mukaansa on kestämätöntä, että luonnonvarojen käyttöä, maanomistusta ja miljardiluokan julkisia kustannuksia koskevia suunnitelmia tehtäisiin ilman parlamentaarista käsittelyä.
– Pääministeri Petteri Orpo vastaa hallituksessa EU-politiikasta, joten hänen on otettava asiassa johtajuus ja huolehdittava, että ennallistamissuunnitelman hyväksyy parlamentaarisesti Suomen eduskunta, Siponen vaatii.

Siposen mukaan on tärkeää, että ympäristöstä huolehditaan ja ennallistamistoimia tehdään, mutta samaan aikaan on huolehdittava maanomistajien oikeuksista ja siitä, etteivät kustannukset Suomelle ja suomalaisille nouse kohtuuttomiksi
– Ennallistamisasetuksen hintalappu Suomelle on arvioiden mukaan kallein Euroopassa, jopa 13–19 miljardia euroa, joten ennallistamissuunnitelma on laadittava huolella niin, että maanomistajien oikeusturvasta sekä maa- ja metsätalouden toimintaedellytyksistä huolehditaan.
Ensimmäisen kauden kansanedustaja Siponen valittiin keskustan varapuheenjohtajaksi Tampereen puoluekokouksessa kesäkuun alussa.