Miltä tuntuisi skannata ostokset suoraan hyllyltä kauppakassiin? – Kokeilun ideana on helpottaa tuskaa kassahihnalla
S-ryhmä aloittaa kokeilun, jossa asiakkaat voivat pistää ostoksensa suoraan ostoskassiin.
Asiakkaille annetaan käsiskannerit, joilla he skannaavat hinnat jo hyllyillä myymälää kiertäessä.
Ostoksia ei näin ollen tarvitse nostaa hihnalle kassalla skannattaviksi. S-ryhmän mukaan tavoitteena on sujuvampi asiointi.
Käsiskannereita kokeillaan talven ajan Olarin Prismassa Espoossa.
Lähiaikoina kokeiluun liittyvät myös Vallilan S-market Helsingissä sekä Riihimäen Prisma ja Prisma Keljo Jyväskylässä.
– Ostosten skannaaminen käsiskannerilla helpottaa erityisesti paljon kerralla ostavia asiakkaita, arvioi S-ryhmän vähittäiskaupan kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu tiedotteessa.
Hänen mukaansa vastaavanlaiset palvelut ovat todella suosittuja esimerkiksi Ruotsissa, Norjassa ja Virossa, joissa paikoin jopa puolet asiakkaista skannaa ostokset jo niitä kerätessään.
– Asiakkaat ovat tätä meiltäkin jo pidempään toivoneet, ja siksi haluamme nyt Suomessa edelläkävijänä tarjota asiakkaillemme tämän uudenlaisen kauppakokemuksen, Alarotu sanoo.
S-ryhmän kokeilussa Olarin Prismaan on sijoitettu sisäänkäynnin luokse käsiskannerit ja ohjeet palvelun käyttämiseen. Henkilökunta opastaa rekisteröitymisessä ja laitteen käytössä.
Olarin Prisman johtaja Juha Itkonen kertoo, että asiakas nappaa sisäänkäynniltä mukaansa käsiskannerin ja skannaa ostoksensa sitä mukaa kun kerää niitä ostoskassiin.
Pikakassojen luota löytyy käsiskannerin palautuspiste.
– Palautuksen yhteydessä tulostetaan koontikuitti, joka maksetaan normaalisti kassalla. Kassalla siis skannataan sutjakasti vain yksi viivakoodi, vaikka ostoksia olisi kertynyt monta kassillista, Itkonen kuvaa.
Palveluun rekisteröidytään S-etukortilla ensimmäisellä käyttökerralla eli palvelu on tarkoitettu S-ryhmän asiakasomistajille.
Rekisteröityminen tapahtuu erillisellä rekisteröitymispäätteellä myymälässä. Seuraavilla kerroilla tunnistautuminen onnistuu näyttämällä laitteelle S-korttia.
Itkonen kertoi tänään iltapäivällä, että palvelusta on saatu hyviä kokemuksia, ja asiakkaat ovat mielellään ottaneet skannerit käyttöön.
– Se on yllättänyt, että eläkeläiset ja kaikki vanhemmat ihmiset tykkäävät melkein eniten skannerin käytöstä. Se on ollut hienoa todeta, Itkonen sanoi.
Olarin Prismassa skannereita päästiin käyttämään jo maanantaiaamusta alkaen. Sen jälkeen uuteen palveluun on rekisteröitynyt noin 500 asiakasta päivässä.
Itkosen mukaan Prisman kahden sisäänkäynnin skanneritelineiden ympärillä on ollut jatkuvasti ihmisiä ottamassa laitteita käyttöön. Olarin Prismassa skannereita on muutama sata kappaletta.
Kesko kokeilee parhaillaan kaupoissaan samantyyppistä palvelua, jossa asiakas voi skannata ostostensa viivakoodit puhelimellaan. Kokeilu on käytössä vain Applen iPhone-puhelimilla.
Keskon päivittäistavarakaupan digitaalisten palveluiden myyntijohtaja Antti Rajala kertoo, että kokeilua laajennettiin helmikuussa kuuteen myymälään pääkaupunkiseudulla.
Aiemmin mukana oli ollut yksi kauppa pääkaupunkiseudulla.
Rajalan mukaan asiakkaat ovat suhtautuneet kokeiluun mielenkiinnolla, mutta käyttömäärät ovat olleet maltillisia.
– Meillä on tavoitteena kerätä kokemuksia asiakkailta tästä toimintamallista ja tehdä sitten erikseen päätös, miten jatkamme.
Kesko testasi jo vuonna 2012 palvelua, jossa asiakkaat saivat erilliset skannerit mukaansa myymälään.
Lahtelaisessa Citymarketissa tehdyssä kokeilussa mukana kuljetettavien skannerien suosio jäi vaisuksi.
– Silloin aika ei välttämättä ollut vielä kypsä tämäntyyppiselle palvelulle, Rajala sanoo.