Lidlin toimitusjohtaja: Ylimääräisten tukien kerääminen kaupalta ja kuluttajilta tuottajille mahdotonta – "Yrityksenä meillä ei ole tietämystä arvioida, kenelle tulisi antaa ylimääräisiä kompensaatioita"
Lidlin toimitusjohtaja Lauri Sipponen osallistuu keskusteluun ruuantuotannon kannattavuuskriisistä Suomenmaan mielipideosastolla.
Sipponen vastaa osaltaan keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtajalle Antti Kaikkoselle, joka vastikään vaati kaupalta toimia maatalouden tilanteeseen.
Sipponen toteaa, että ylimääräisten tukien keräämistä kaupalta ja kuluttajilta on esitetty. Sipponen kertoo pitävänsä rahan keräämistä ja sen oikeudenmukaista jakamista eri tuotantosuunnille ja yksittäisille tiloille mahdottomana.
– Yrityksenä meillä ei ole tietämystä arvioida, kenelle tulisi antaa ylimääräisiä kompensaatioita, eikä meillä ole kanavia tällaisten rahavirtojen ohjaamiseen, Sipponen kirjoittaa.
Erilaiset ja eri tuotantosuuntien yrittäjät eri puolilla Suomea kärsivät erilaisista ongelmista, ja näiden objektiivinen arvottaminen keskenään on meille mahdotonta, Sipponen toteaa.
– Ylimääräisten tukien tasajakoon en myöskään usko. Valtion ja EU:n maatalouden tukipolitiikalla on vaikeissa tilanteissa mahdollisuus auttaa.
– Uskon viranomaisilla olevan keinot, kanavat ja tietämys tukien ohjaamiseksi oikeisiin osoitteisiin.
Nousevien hintojen paine nousee varmasti läpi koko elintarvikeketjun.
Lauri Sipponen
Lidl Suomi käy eri kotimaisten tavarantoimittajien kanssa kaupallisia neuvotteluja koko ajan, Sipponen kertoo.
– Neuvotteluissa luonnollisesti lähdemme siitä oletuksesta, että kun alkutuotannon tuotantopanosten kustannukset kasvavat, elintarviketeollisuuden kotimaisten raaka-aineiden hankinta kallistuu.
– Näin ollen nousevien hintojen paine nousee varmasti läpi koko elintarvikeketjun. Oletamme, että mikäli maksamamme ostohinnat nousevat, siirtyy tämä nousu lähes kokonaan alkutuotannolle.
Sipponen muistuttaa, että kuluttajan näkemiin hyllyhintoihin vaikuttaa markkina- ja kilpailutilanne niin kaupan kilpailijoiden välillä, eri tuotemerkkien välillä kuin myös kotimaisten ja ulkomaisten vaihtoehtoisten tuotteiden välillä.
– Kuluttaja päättää itse mihin rahansa käyttää ja mitä suuhunsa laittaa. Niin kotimaassa kuin ulkomailla. Samanaikaisesti teemme koko ajan toimenpiteitä ja panostuksia suomalaisten tuotteiden myynnin edistämiseksi niin kotimaassa kuin vientimarkkinoilla, toimitusjohtaja kertoo.