Keskustan Pirkkalainen: Kokoomuksen väylävedätys on vastuutonta vaalipuhetta ja tolkutonta talouslinjaa
Keskustan puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen hämmästelee kokoomuksen miljardiraidelinjaa.
Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo on kertonut kokoomuksen linjan olevan, että puolue toteuttaisi yhteensä noin 10 miljardia maksavat kolme suurta raidehanketta eteläiseen Suomeen, Pirkkalainen huomauttaa kannanotossaan.
– Alkuvuodesta julkistettu laaja selvitys kertoo, ettei näihin hankkeisiin ole näköpiirissä muuta kuin veronmaksajien rahaa, keskustapäällikkö varoittaa.
– Useamman ministeriön asiantuntijat arvioivat, etteivät hankkeet ole taloudellisesti perusteltavissa. Yhden minuutin säästölle hintaa tulisi satoja miljoonia euroja. Asiantuntijoiden mukaan mammuttihankkeiden luontovahinkoja kompensoitaisiin jopa 300 vuotta aikana.
Keskusta on ainoana puolueena todennut, että miljardien uudet raidehankkeet ovat ”keisari ilman vaatteita”. Suomen ei keskustan mielestä pidä käyttää kokoomuksen lupaamia velkamiljardeja kannattamattomiin jättiprojekteihin.
– Nykyisten teiden ja raiteiden korjausvelka on kolme miljardia euroa. Keskustan linjavalinta on jäädyttää uudet miljardihankkeet ja keskittyä olemassa olevien väylien kuntoon laittamiseen. Linjamme lisäisi kulkemisen nopeutta, taloudellisuutta, ekologisuutta ja turvallisuutta, Pirkkalainen korostaa.
– Viimeiset kaksi hallituskautta olemme lisänneet perusväylänpidon rahoitusta sadoilla miljoonilla. Uudet miljardisitoumukset kannattamattomiin investointeihin olisivat suora uhka väylärahoituksen tasolle. Kaikkeen ei nimittäin rahaa riitä.
Vastuullinen poliitikko ei voi Pirkkalaisen mukaan luvata, että on yhtä aikaa mahdollista taittaa julkisen talouden velkaantuminen, hoitaa tiestön ja raiteiden korjausvelka, panostaa myös alempiasteiseen tieverkkoon ja rakentaa vielä kaiken päälle uusia raiteita Etelä-Suomeen 10 miljardilla eurolla.
– Kokoomus kuitenkin tämän katteettoman lupauksen äänestäjille antaa. Orpon höveli lupauslinja on vastuutonta vaalipuhetta, Pirkkalainen pudistelee.
Puoluesihteeri ei näe mitään mieltä pienen ajan säästämisen ja massiivisten kustannusten yhdistelmässä.
– Vanhan sanonnan mukaan aika on rahaa. Uusissa raidehankkeissa näin todellakin on. Yksi matka-aikaa jouduttava minuutti maksaisi suomalaisille 330 miljoonaa euroa. Esimerkiksi Itärata nopeuttaisi matka-aikaa Helsingistä Kuopioon arviolta 13 minuuttia.
– Kuljen joka viikko junalla pari kertaa Iisalmi-Helsinki -välin. Matkaan menee keskimäärin 5,5 tuntia. Suomen ei tarvitse laittaa kahta miljardia euroa matkani joutumiseen vajaalla vartilla. Ennemmin suuntaisin paljon maltillisemman potin saman välin teiden ja raiteiden kunnostamiseen sekä junien verkkoyhteyksien vahvistamiseen, Pirkkalainen toteaa.