Tarvitaan tienhoitotakuu
Yle teki maanantaina 8.9.2025 uutisen kuhmolaisesta pitkän linjan tieammattilaisesta, joka kyllästyi valtion vastuulle kuuluvan soratien hoitamattomuuteen. Taustalla oli tuttu tarina pääurakoitsijasta, joka on jättänyt kilpailutuksessa saamansa urakan, jos nyt ei hoitamatta, niin huonolle hoidolle.
Tämä kuhmolainen kyllästyi vastuutahojen saamattomuuteen ja pisti oman tiekarhunsa lanaamaan hoitamatta jäänyttä tieosuutta. Ylen uutisen mukaan kyseessä ei ole mikään harrastelija, vaan yli 40 vuoden kokemuksen alalta omaava yrittäjä.
Kaikki varmaan jo tietävät, mihin suuntaan tarina seuraavaksi kääntyi. Vastuuviranomainen Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksesta heräsi tähän kurittomuuteen, vaikkei ollut vastuullisen urakoitsijan toimiin mitä ilmeisimmin osoittanut kovinkaan suurta kiinnostusta – ainakaan Ylen uutisen perusteella.
Nyt sitten jännätään, miten suuret sanktiot tien kunnosta kiinnostunut kansalainen saa.
Viranomaisvalvonta pelaa, jos joku tekee jotain, mutta ei, jos valvottava taho jättää tekemättä. Tällaista viestiä on tullut monelta muultakin suunnalta.
Nyt sitten jännätään, miten suuret sanktiot tien kunnosta kiinnostunut kansalainen saa.
Pääurakoitsija, jonka vastuulle tien kunto kuuluu, nauranee partaansa – tie tuli kuntoon eikä rahaa mennyt euroakaan. Tien käyttäjät voittivat myös, tie on todennäköisesti paremmassa kunnossa kuin koskaan nykyisellä valtion teiden kilpailuttamismallilla.
Meidät, jotka olemme nostaneet valtion alemman tieverkon heikkoa kuntoa esille, on lähinnä leimattu ”kepulaisen salajuonen” levittäjiksi. Tiet ovat kuulemma ihan kelvollisessa kunnossa.
Ylen uutisessa oli myös kysely, johon vajaassa puolessatoista vuorokaudessa oli vastannut jo lähes 50 000 ihmistä, kutakuinkin kansalaisaloitteen minimivaatimuksen verran. Heistä lähes 83 prosenttia valitsi kysymykseen Oletko tyytyväinen sorateiden kuntoonvastaukseksi En, jatkuvasti tulee vastaan surkeaan kuntoon päässeitä teitä. Tyytyväisiä sorateiden kuntoon oli 2,4 prosenttia vastanneista.
Näillä lukemilla kepun kannatus näyttää varsin mainiolta. Ikävä kyllä vähän pienempikin kannatus kelpaisi, jos saataisiin itse ongelmalle tehtyä jotain eli nykyinen tienhoidon malli uudistettua.
Jonkinlainen hoitotakuu sisältäen pääurakoitsijoille reippaat sanktiot, olisi hyvä alku.