Yle: Yksityisistä vastaanottokeskuksista valitetaan eniten
Suurin osa Maahanmuuttovirastoon tulleista valituksista koskee yksityisiä Luona Oy:n vastaanottokeskuksia, kertoo Yle.
Viime syksyn pakolaisvyöryssä turvapaikanhakijoiden majoittamiseen saatiin uusia yksityisiä toimijoita, joilla ei ollut minkäänlaista kokemusta vastaanottokeskusten pyörittämisestä.
Toiminta ei ole käynnistynyt yksityisellä sektorilla aivan Maahanmuuttoviraston odotusten mukaisesti.
Etenkin Luonan vastaanottokeskustoiminnasta on kirjelmöity kielteisesti Maahanmuuttovirastoon pitkin syksyä ja alkuvuotta.
– Henkilöstömäärä on koettu riittämättömäksi. Asiakkaat ovat kokeneet epäkunnioittavaa kohtelua ja lisäksi joidenkin yksiköiden johdon toiminta on kummastuttanut, sanoo Maahanmuuttoviraston vastaanottoyksikön johtaja Jorma Kuuluvainen Ylen haastattelussa.
Kirjelmiä on tullut sekä henkilöstöltä, turvapaikanhakijoilta että myös viranomaisilta.
Palautteen valossa Luonan vastaanottokeskuksia riivaa henkilöstövajeen lisäksi myös kehno ilmapiiri.
Järjestöjen ja kuntien vastaanottokeskuksista ei ole tullut vastaavanlaista palautetta Maahanmuuttovirastoon.
Luona Oy on osa kansainvälistä Barona-konsernia. Sen liikevaihto on yli 160 miljoonaa euroa.
Luona Oy:n edustajat eivät ole suostuneet tapaamaan eivätkä antamaan Ylelle haastattelua.
Yhtiön omiin linjauksiin kuuluu myös se, ettei median edustajia päästetä vierailulle vastaanottokeskuksiin.
Maahanmuuttovirasto aloitti vuoden alussa vastaanottokeskusten kokonaisarvioinnin.
Samalla Maahanmuuttovirasto tehostaa vastaanottokeskusten valvontaa muun muassa pistokokein.
Tavoitteisiin kuuluu myös yksityisten toimijoiden kilpailutuksen järjestäminen.