Uberille lunta tupaan EU-tuomioistuimessa – tulisi toimia samoilla säännöillä kuin muidenkin kuljetuspalvelufirmojen
Kyytipalvelu Uberin tulisi noudattaa EU:ssa samoja sääntöjä kuin muiden kuljetuspalveluja tarjoavien yritysten, katsoo EU-tuomioistuimen julkisasiamies.
Maciej Szpunar toteaa ratkaisuehdotuksessaan, että vaikka Uber on uusi ja kekseliäs palvelualusta, kuuluu se kuitenkin säädeltyjen kuljetuspalvelujen alaan.
Sitä ei siten voida luokitella ”tietoyhteiskuntapalveluksi”, jolloin säätely olisi löyhempää.
Ratkaisuehdotus ei ole lopullinen tuomio eikä sido tuomioistuinta, mutta EU-tuomioistuimen ratkaisut noudattavat niitä usein.
Ratkaisussa käsitelty kiista on alkujaan lähtöisin Barcelonasta.
Taksikuljettajien järjestö valitti Uberin toiminnasta, koska UberPop-palvelun kuljettajat tarjosivat kaupungissa kyytejä ilman taksilupaa.
Julkisasiamies linjasi, ettei Uberia voida pitää pelkkänä välittäjänä kuljettajien ja matkustajien välillä.
Uber asettaa ehdot, miten kuljettajat voivat aloittaa toiminnan tarjoamisen ja harjoittamisen, valvoo työn laatua ja määrittää käytännössä palvelun hinnan.
Uberia käyttävät kuljettajat eivät siten toimi itsenäisesti.
Paikallinen tuomioistuin pyysi asiasta ennakkoratkaisua EU-tuomioistuimelta.
Uberin lupa-asioista on käyty oikeutta myös useissa muissa EU-maissa, mukaan lukien Suomessa.
Korkein oikeus myönsi täällä joulukuussa valitusluvan Uber-kuljettajalle, joka oli tuomittu hovioikeudessa luvattoman taksipalvelun harjoittamisesta.
Mies sai valitusluvan hänelle määrätystä menettämisseuraamuksesta.
Hänet oli tuomittu menettämään valtiolle rikoksen tuottamana taloudellisena hyötynä 2 800 euroa.
Korkeimman oikeuden mukaan muilta osin kysymys valitusluvan myöntämisestä ratkaistaan valituksen käsittelyn yhteydessä.
Näin ollen korkeimmassa oikeudessa voi vielä tulla käsittelyyn myös kyytipalvelun laillisuuden arviointi.
Hovioikeus linjasi, että kuskin toiminnassa oli kyse ammattimaisesta toiminnasta, johon vaaditaan Suomessa taksilupa.
Uberin virallisen lausunnon mukaan yritys odottaa loppuvuodesta tulevaa lopullista päätöstä asiaan.
Sen mielestä Uberin luokitteleminen kuljetuspalveluksi ei juurikaan muuttaisi yritykseen kohdistuvaa sääntelyä suurimmassa osassa EU-maita.
Kuljetuspalveluksi luokitteleminen kuitenkin aliarvioisi Uberin mukaan tarvetta uudistaa vanhentuneita lakeja, jotka estävät miljoonia eurooppalaisia käyttämästä luotettavaa ja helppokäyttöistä palvelua.
Juttuun on lisätty Uberin virallinen kanta klo: 15:12.