Tipaton tammikuu ja viinalain muutos pudottivat Alkon myyntiä
Alkon litramyynti laski tammikuussa viime vuoden tammikuusta kaikissa tuoteryhmissä roseeviinejä lukuun ottamatta, Alko kertoo tiedotteessaan.
Yhtiön mukaan tammikuu on perinteisesti vuoden hiljaisin myyntikuukausi.
Tänä vuonna Alkon myyntiin vaikutti myös alkoholilain muutos, joka mahdollistaa enimmillään 5,5-prosenttisten juomien myynnin muualla kuin Alkossa.
Vahvempia oluita ja lonkeroita on voinut ostaa tammikuusta alkaen yli 5 000 päivittäistavarakaupasta, kioskista ja huoltamosta.
– Vielä tammikuun myynnin perusteella on liian aikaista sanoa, mikä lopullinen prosentti tulee olemaan. Arviomme ovat olleet oikean suuntaisia, sanoo Alkon talousjohtaja Anton Westermarck tiedotteessa.
Tammikuussa eniten laski lonkeroiden myynti, joita myytiin lähes 40 prosenttia vähemmän kuin tammikuussa 2017.