MTK: Nato-prosessista vauhtia Suomen maaseutumatkailuun
Suomen Nato-prosessi näkyy myös mahdollisuutena maaseutumatkailussa, ja kiinnostuksen ja kysynnän potentiaali tulisi hyödyntää pikaisesti, vaativat maaseutumatkailuyrittäjät Valtakunnallisessa maaseutumatkailuyrittäjien ja -kehittäjien seminaarissa Kajaanissa.
He huomauttavat, että Nato-prosessilla on ollut merkittävä rooli Suomen näkyvyyden kasvussa ja myönteisten mielikuvien syntymisessä.
Suomen potentiaali ja vetovoimatekijät kansainvälisillä matkailumarkkinoilla perustuvat luonnon vetovoimaan eri vuodenaikoina sekä luontoon ja maaseutuun kytkeytyviin laadukkaisiin matkailupalveluihin, maaseutumatkailuyrittäjät toteavat.
– Kasvua tulee etsiä niiltä markkina-alueilta, joista tuloksia saadaan nopealla aikataululla. Myös julkisia panostuksia ja yhteistyötä matkailuelinkeinoyrittäjien kanssa tulee lisätä, tehostaa ja terävöittää, maaseutumatkailun asiantuntija Kimmo Aalto Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK:sta sanoo tiedotteessa.
Hän toteaa, että hyvään alkuun saatua yhteistyötä kotimaan matkailun edistämiseksi tulisi jatkaa ja huolehtia siitä, että keskeisille kansainvälisille markkina-alueille lisätään resursseja Suomen maakuvamarkkinointiin.
Ulkoministeriö on teettänyt kansainvälisen tutkimuksen, joka toteutettiin Yhdysvalloissa, Saksassa, Japanissa, Britanniassa, Intiassa, Brasiliassa, Turkissa, Etelä-Koreassa, Kiinassa ja Venäjällä. Ulkoministeriön oman seurannan mukaan Suomen näkyvyys on ollut kaksin- tai jopa kolminkertaista jo vuonna 2022 vuoteen 2021 verrattuna. Suomea koskevien internethakujen määrä on myös moninkertaistunut.