Tiedonkulku tökkii potilasjärjestelmien välillä – "Täysin kestämätön tilanne, kun tieto ei kulje"
Lääkärisaatavuus on se suurin syy, jonka takia vaihdetaan palveluntuottajaa. Myös terveyspalvelujen sijainnilla on merkitystä. Näin sanoo Terveystalon kehitysjohtaja Karita Reijonsaari.
Palvelusetelikokeilut tuovat käytännön kokemuksia valinnanvapaudesta ja palvelusetelien käytöstä.
Jo nyt kokeilut ovat paljastaneet, että tiedonkulussa potilasjärjestelmien välillä on parannettavaa, jos ja kun valinnanvapaus toteutuu koko valtakunnan mittakaavassa.
– On täysin kestämätön tilanne, kun tieto ei kulje. Me odotamme ratkaisua, jossa voimme hyödyntää omia potilastietojärjestelmiä Kannan (Kansallinen Terveysarkisto) kautta asiakkaan parhaaksi, Reijonsaari kertoo.
Ylä-Savon kokeilussa potilastietojärjestelmänä hyödynnetään Pohjois-Savon soten järjestelmiä.
– Kokeilussa täytyy käyttää Ylä-Savon soten potilastietojärjestelmää, ja se on ehdottomasti hyvä asia. Ei ole mitään järkeä siinä, että lähdetään hankkimaan kalliita omia tietojärjestelmiä, arvioi Kunnanlääkärit Kiuruvesi Oy:n lääkäri Sami Salminen.
Ylä-Savon kokeilussa on mahdollista vaihtaa palveluntuottajaa vaikka kerran kuukaudessa. Osa vaihtaneista asiakkaista on jo palannut takaisin julkisen sektorin hoiviin.
– 5,4 prosenttia kokeilun aikana yksityiselle vaihtaneista on palannut takaisin julkisen terveydenhuollon piiriin. Heille tehdään alkuvuodesta tarkempi kysely, jossa selvitetään syitä takaisinpaluuseen, kertoo Ylä-Savon projektipäällikkö Laura Vuorensola.