Some vääristää käsityksiä poliittisesta ilmapiiristä – nämä puolueet hyötyvät ilmiöstä eniten
Kärjekkäät mielipiteet ja uusien identiteettipuolueiden teemat korostuvat sosiaalisen median poliittisissa keskusteluissa, käy ilmi Ilkka Koirasen väitöskirjatutkimuksesta.
Ilmiöstä hyötyvät etenkin perussuomalaiset, vihreät ja vasemmistoliitto. Tutkimuksen mukaan näiden puolueiden asema on saattanut samalla korostua poliittisella kentällä 2010-luvulla.
– Sosiaalisessa mediassa tapahtuva poliittinen keskustelu kärjistyy erityisesti postmaterialististen sekä uuskonservatismisten ryhmien välillä, mikä osaltaan heijastuu uusien identiteettipuolueiden kannattajien ja jäsenten toimintaan sekä sosiaalisessa mediassa että poliittisissa puolueissa, Koiranen kertoo.
Tutkimuksen mukaan sosiaalisen median laajentuneet viestinnän mahdollisuudet ovat murtaneet niin perinteisen median kuin perinteisten puolueiden asemaa yhteiskunnallisen osallistumisen portinvartijana.
Koirasen tutkimus kuvaa sosiaalisen median poliittista julkisuutta ja julkista mielipidettä heijastavana, uudistavana ja vääristävänä peilinä.
– Vertauskuvallisen peilin kautta yhteiskunnallinen keskustelu sekä tätä keskustelua ympäröivä arvopoliittinen ilmapiiri näyttävät vääntyvän monimutkaisten sosiaalisten, kulttuuristen sekä ideologisten prosessien kautta todellista kärjekkäimmäksi, Koiranen toteaa tiedotteessa.
Sosiaalisen median arvopoliittinen ilmapiiri saattaa edelleen vaikuttaa voimakkaasti siihen, mitä kansalaiset ajattelevat vallitsevasta poliittisesta ilmapiiristä ja toisistaan.
Koirasen taloussosiologian väitöskirja tarkastetaan perjantaina 3. kesäkuuta Turun yliopistossa.