Saarikko MT:ssä: Rahoitus rakennusalan auttamiseen saataisiin, jos hallitus perääntyisi kannattamattomasta Turun tunnin junasta
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko ehdottaa, että kriisiin ajautunutta rakennusalaa tuettaisiin pienillä liikennehankkeilla sekä muilla julkisen puolen rakennushankkeilla eri puolilla Suomea.
Saarikko kirjoittaa asiasta Maaseudun Tulevaisuuden kolumnissa. Hän on entinen valtiovarainministeri.
Saarikon mukaan Suomessa riittää korjausvelkaa niin maanteillä kuin homekouluissakin.
– Reipas rahoitus tähän saataisiin, jos hallitus perääntyisi kannattamattomasta Turun tunnin junasta. Siis miettisi menoerien tärkeysjärjestystä uusiksi, Saarikko vaatii.
Orpon hallitus aikoo edistää tällä vaalikaudella kiistellyn Turun tunnin junan miljardihanketta.
Saarikko ehdottaa kirjoituksessaan rakennusalan tukemiseksi myös määräaikaisia avustuksia taloyhtiöiden perusparannuksiin sekä muihin isoihin remontteihin.
Taloyhtiöiden avustamista ehdotti myös ex-pääministeri Matti Vanhanen (kesk.) torstaina Suomenmaan haastattelussa.
Saarikon mukaan myös kotitalousvähennykseen voitaisiin tehdä väliaikainen korotus remontteihin.
– Nämä toimet kannattaa ainakin olla harkinnassa ennen kuin tilanne jämähtää tosi huonoksi. Riski huonosta työllisyydestä ja heikosta talouskasvusta yhä korkean inflaation aikana on aito. Se on myrkyllinen yhdistelmä, hän summaa.
Saarikko vaatii myös äkillisen rakennemuutoksen tukea rakennusalan konkurssien koettelemille paikkakunnille. Siihen on keskustajohtajan mukaan varattava riittävä rahoitus.
Esimerkkinä hän mainitsee 1 600 asukkaan Pyhännän, jolle Jukkatalon konkurssi on kova isku.
– Pyhännän työpaikat ovat ihan yhtä arvokkaita kuin suurten tehdaspaikkakuntien työpaikkojen menetykset. Niitä on tavannut valtio vastuullisesti tukea.