Risteilytoimialalla menossa isoja muutoksia koronapandemian jäljiltä
Koronapandemialla näyttää olleen pidempiaikaisia muutoksia risteilyliiketoimintaan. Näin voi päätellä siitä, että Suomen ja Viron sekä Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä toimivat yhtiöt Viking Line ja Tallink ovat tehneet muutoksia reiteilleen ja aluksilleen.
– Vaikea sanoa, onko tulossa vielä merkittäviä muutoksia. Ajattelen, että olemme vielä vakiintumattomassa tilanteessa. Odotan ennemminkin, että tilanne vakiintuu, sanoo Turun yliopiston Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskuksen erikoistutkija Tapio Karvonen STT:lle puhelimitse.
Viking Line on pandemian aikana myynyt kolme alustaan ja samalla vastaanottanut uuden aluksen. Tallink ei ole matkustaja-aluksiaan myynyt, vaan vuokrannut neljä laivaa majoitustarkoituksiin.
Risteilyliiketoiminta näyttää olevan elpymässä yhtiöiden julkaisemien viime vuoden matkustajamäärien perusteella. Tallinkin matkustajamäärä kasvoi yli 84 prosenttia noin 5,5 miljoonaan matkustajaan. Vikingillä kasvua oli 114 prosenttia noin 4,95 miljoonaan matkustajaan.
Suomesta ajettavassa liikenteessä näyttää olevan selkeitä syitä yhtiöiden ratkaisuihin. Viking ajaa nyt Helsingin ja Tukholman väliä yhdellä aluksella. Karvonen sanoo, että linjan kannattavuus on ollut pitkään heikko.
– Emme ole luovuttamassa liikennettä Helsingin ja Tukholman välillä, Vikingin tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström kirjoittaa STT:lle sähköpostitse.
Kesäsesongin ajaksi Viking tuo reitille toisenkin aluksen.
Jos Viking näyttää jossain määrin ajaneen alas Helsingin ja Tukholman välistä linjaa, samaa voi aistia Tallinkilla Turun-reitillä. Yhtiö vuokrasi linjalta toisen aluksen majoituskäyttöön. Tallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjd kertoo STT:lle sähköpostitse, ettei yhtiö ole tehnyt Turun-liikenteeseen muita kuin aiemmin kerrotut päätökset.
– Sanoisin, että Tallink on myöntänyt tilanteen, ettei se pysty aluksillaan kiristyvässä kilpailutilanteessa vastaamaan kilpailuun, Karvonen arvioi.
Vikingillä on linjalla uudehko Viking Grace ja tänä vuonna reitillä aloittanut Viking Glory, jotka ovat selvästi isompia kuin Tallinkin alukset.
Sen sijaan Tallink on satsannut Helsingin ja Tallinnan väliseen liikenteeseen. Joulukuussa se toi reitille uuden My Star -aluksen. Samalla reitillä jatkavat edelleen Megastar ja Star.
Karvonen kertoo, että Helsingin ja Tallinnan välinen matkustajaliikenne on palautunut hyvin pandemian jälkeen.
On myös mahdollista, että Tallink tuo Helsingin ja Tallinnan välille vielä risteilyalus Silja Europan, mutta yhtiö ei ole tehnyt siitä vielä päätöstä.
Helsingin ja Tallinnan välillä kilpailevat myös Viking Line Viking XPRS -aluksellaan ja Eckerö Line kahdella aluksella Länsisatamasta ja Vuosaaresta.
Viking kertoi marraskuussa ostaneensa yli 17 prosenttia toisesta ahvenanmaalaisesta varustamosta Rederi Ab Eckeröstä. Vikingistä tuli Eckerön suurin yksittäinen omistaja ja yhtiö on jatkanut osakkeiden ostamista.
Joulukuussa Viking kertoi myyneensä lisäksi Rosellan.
Karvosen arvion mukaan osakeostot ja Rosellan myynti liittyvät toisiinsa, kuten myös päätös Viking XPRS -aluksen liputtamisesta Suomeen.
– Näen tämän suurempana kuviona, jossa on Ahvenanmaalla menossa isompi uudelleenjärjestely, Karvonen sanoo.