Polttomoottoriautojen kohtalosta syntyi jälleen sopu EU:ssa – komissiolta lisämauste
EU:n jäsenmaat ovat jälleen saavuttaneet sovun polttomoottoriautoista. Aiemmin pidettiin jo selvänä, että vaatimus autojen päästöttömyydestä on etenemässä ja sen seurauksena uusien polttomoottoriautojen valmistaminen on päättymässä vuoden 2035 jälkeen.
Saksa ja sen ympärille muodostunut maaryhmä vetivät kuitenkin viime hetkellä tukensa tältä, vaikka jäsenmaat ja parlamentti olivat hyväksyneet kantansa ja instituutioilla oli myös keskinäinen sopu asiasta.
Normaalisti nämä ovat juuri ne vaiheet, joiden jälkeen sääntelyn EU:ssa voi katsoa etenevän. Saksa kuitenkin ryhtyi esittämään lisäkysymyksiä poikkeuksellisesti siinä vaiheessa, kun teksti oli enää määrä siunata poliittisesti ministeritasolla.
Autoteollisuus on keskeinen teollisuudenala Saksassa.
Maanantaina EU:n neuvoston puheenjohtajamaa Ruotsi kertoi Twitterissä, että jäsenmaiden pysyvät edustajat EU:ssa ovat hyväksyneet sopimuksen tulevan huomenna unionin jäsenmaiden ministerien päätettäväksi. Nyt sääntely näyttäisi siis viimein syntyvän poikkeuksellisten vaiheiden jälkeen.
STT:n tietojen mukaan alkuperäinen teksti autojen päästöttömyydestä on nyt menossa läpi, mutta komissio on jättämässä lausuman synteettisistä polttoaineista. Synteettiset polttoaineet ovat olleet Saksalle keskeinen kysymys, koska ne jättävät autoteollisuudelle mahdollisuuden hyödyntää polttomoottoritekniikkaa.
Komission lausuman tarkka sisältö ei ole tällä hetkellä julkinen. Toistaiseksi mistään virallisista lähteistä ei ole siis julkisesti luettavissa, miten hyvin alkuperäinen ajatus päästöttömyydestä teknisesti toteutuu komission synteettisiä polttoaineita koskevan lausuman kanssa.
Polttomoottoritekniikan hyväksyminen synteettisten polttoaineiden tapauksessa ei tarkoita automaattisesti, että fossiilisten polttoaineiden käyttö polttomoottoreissa ei olisi estettävissä.
Toisaalta kaikkia polttomoottoriautoja ei olla missään vaiheessa oltu kategorisesti kieltämässä, vaan päästötavoitteet koskevat vain uusia autoja 2030-luvun puolivälin jälkeen.
Kaikkiaan EU-alueen hiilidioksidipäästöjä halutaan leikata vuoteen 2030 mennessä 55 prosenttia vuoden 1990 tasoon verrattuna.