Polttoaineiden jakeluvelvoitteen laskeminen on alentanut Dieselin hintaa
Dieselin ja muiden polttoaineiden nopea hinnannousu on aiheuttanut Suomessa valtiotason toimia. Hallitus laski heinäkuussa polttoaineiden jakeluvelvoitetta 7,5 prosenttiyksiköllä loppuvuoden ajaksi.
Käytännössä liikennepolttoaineiden jakelijoiden kulutukseen toimittamasta polttoaineesta vain 12 prosenttia pitää olla uusiutuvaa polttoainetta, kun aikaisemmin se oli 19,5 prosenttia.
Uusiutuvan polttoaineen määrän vähentyminen näkyy myös halvempina hintoina, kertoo Tilastokeskuksen yliaktuaari Kristiina Nieminen.
Hallitus arvioi, että uusi jakeluvelvoite laskee dieselin litrahintaa noin 12 sentillä. Dieselin keskihinta onkin laskenut kesäkuun lopusta marraskuun alkuun lähes 30 senttiä.
– Hinnanlasku ei todennäköisesti johdu vain jakeluvelvoitteen alentumisesta. Taustalla voi olla esimerkiksi uusien öljyntoimittajien mahdollinen löytyminen, Nieminen sanoo.
Jakeluvelvoitteen laskemisen on tarkoitus olla vain väliaikainen toimi. Jos velvoitetta nostetaan, se tulee Niemisen mukaan nostamaan dieselin ja mahdollisesti muiden polttoaineiden hintoja.
– Paineet nostaa hintoja varmasti kasvavat.
Hallitus on esittänyt, että velvoitteen on tarkoitus nousta 28 prosenttiin vuonna 2024. Se nostaisi dieselin pumppuhintaa hallituksen mukaan noin 23 senttiä litralta vuoden 2023 hintoihin verrattuna.
Jakeluvelvoitteen pysyvä alennus tulisi Autoalan tiedotuskeskuksen erityisasiantuntijan Hanna Kalenojan mukaan pidemmän päälle kalliiksi.
– Nyt kun velvoitetta on laskettu 7,5 prosenttiyksikköä, se tarkoittaa, että me käytämme fossiilisia polttoaineita myös sen verran enemmän liikenteessä. Jakeluvelvoitteen pysyvä aleneminen johtaisi tilanteeseen, jossa Suomelle asetettuja päästövähennystavoitteita ei saavuteta, Kalenoja sanoo.