Opetushallitus selkeytti ohjeitaan oppimisen tuen järjestämisestä – OAJ kanteli ohjeista aiemmin
Opetushallitus on selkiyttänyt ohjeitaan oppimisen tuen järjestämisestä. Taustalla on Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n eduskunnan oikeusasiamiehelle reilu kaksi vuotta sitten tekemä kantelu.
Ohjeissa ei ollut OAJ:n mukaan riittävän selkeästi kerrottu opetuksen järjestäjille muun muassa sitä, mikä on erityisen ja tehostetun tuen ero ja kuka on kelpoinen opettamaan erityisen tuen oppilaita.
Apulaisoikeusasiamies Pasi Pölönen totesi ratkaisussaan, että ohjeistusta on täsmennettävä, jotta se vastaa lainsäädäntöä.
Opetushallitus antaa verkkosivuillaan opetuksen järjestäjille eli pääasiassa kunnille ohjeita esi- ja perusopetuksen tehostetun ja erityisen tuen järjestämisestä. Opetushallitus on valmistellut ohjeet yhdessä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa.
Erityistä tukea tarvitsevilla lapsilla ja nuorilla voi olla esimerkiksi oppimisen vaikeuksia tai käyttäytymisen haasteita.
Opetushallituksen opetusneuvos Riia Palmqvist kertoo STT:lle, että he ovat pyrkineet selkiyttämään sitä, mitä erityisellä tuella esi- ja perusopetuksessa tarkoitetaan. Esimerkiksi sitä on täsmennetty, kuka on kelpoinen opettamaan erityisen tuen oppilasta.
– Näkemyksemme on, että se lähtee oppilaan tarpeesta. Kun oppilaan tuen tarve on selvitetty, sitten pitää miettiä, mistä oppilas saa opetuksen, joka vastaa tuen tarpeeseen. Tämä kelpoisuusasia on tuotu nyt vahvemmin esille, Palmqvist sanoo.
Perusopetuslainsäädännön kelpoisuusasetuksessa on määritelty vaatimukset opettajien kelpoisuudelle. Palmqvistin mukaan selkeiden ohjeiden tekemistä vaikeuttaa se, että asetuksessa ei ole määritetty tarkasti tehtävänkuvia ja ammattinimikkeitä tukea tarvitsevien oppilaiden opettamiseen.
– Sen takia joudumme käyttämään kapulakielisiä lakipykälien mukaan meneviä ilmauksia siitä, kuka on kelpoinen tai millä koulutuksella opettaja on kelpoinen.
OAJ:n mukaan päivitetty ohjeistus on aiempaa selkeämpi.
– Nyt ohjeissa on selkeästi sanottu, että erityisopetusta antaa kelpoinen erityisopettaja, sanoo OAJ:n erityisasiantuntija Sari Jokinen STT:lle.
Jokisen mukaan parannusta on tapahtunut myös siinä, että ohjeissa mainitaan selkeästi, että osa-aikaiseen erityisopetukseen on erilainen kelpoisuus kuin kokoaikaisen erityisen tuen erityisopetukseen.
Ohjeet voisivat olla Jokisen mukaan vielä selkeämmät. Hän arvioi, että Opetushallitus pyrkii ilmauksilla varmistamaan sen, etteivät opetuksen järjestäjät tulkitse ohjeita väärin.
– Ohjeet jättävät edelleen vähän tulkinnanvaraa opetuksen järjestäjille. Näissä on kuitenkin hyvin paljon uusia ohjeita, jotka vievät tulkinnanvaraa aika paljon pois. Tämän pitäisi yhtenäistää tilannetta ja turvata oppilaiden oikeutta tukeen.
Jokinen kertoo, että puutteellisen ohjeistuksen takia jotkut opetuksen järjestäjät eivät ole palkanneet lainkaan erityisluokanopettajia, joilla on pätevyys antaa erityisen tuen erityisopetusta. Tämän takia jotkut erityistä tukea tarvitsevat oppilaat ovat saaneet liian vähän tukea koulunkäyntiinsä.
Jokisen mukaan seuraavaksi tuen järjestämistä koskevaa lainsäädäntöä pitäisi selventää. Samaa mieltä oli apulaisoikeusasiamies päätöksessään.
– Lain ongelmana on se, että asiat on sanottu niin ympäripyöreästi, että ne voi tulkita monin eri tavoin, Jokinen sanoo.
Apulaisoikeusasiamies pyysi Opetushallitusta sekä opetus- ja kulttuuriministeriötä ilmoittamaan helmikuun loppuun mennessä korjaavista toimenpiteistä. Opetushallituksen Palmqvist kertoo, että he antoivat asiasta vastineen ajallaan, mutta ohjeiden päivittäminen on jäänyt kesään.
– Ohjeiden päivittäminen on vaatinut tosi paljon perehtymistä ja asioiden läpikäyntiä, jotta niistä on saatu sellaiset, että ne ovat linjassa opetussuunnitelman ja voimassa olevan lainsäädännön kanssa, Palmqvist sanoo.