Metsäteollisuus lähtee vihaisena liittokohtaisiin neuvotteluihin
Metsäteollisuus päätti maanantaina lähteä mukaan liittokohtaisiin neuvotteluihin kilpailukykysopimuksesta.
Metsäteollisuuden päätös ei kuitenkaan avannut umpisolmua. Järjestö ilmaisi selvästi tyytymättömyytensä tilanteeseen ja asetti tiukat ehdot neuvotteluille, eikä vastapuolella näkynyt merkkejä linjan muuttumisesta.
Metsäteollisuus vaatii, että Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n on varmistettava SAK:n kanssa, että koko kuljetusketju on mukana sopimuksessa.
Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton (AKT) puheenjohtaja Marko Piirainen ei näe edelleenkään mitään mahdollisuuksia muuttaa liiton linjauksia kilpailukykysopimuksesta.
Piirainen totesi STT:lle, että liiton valtuuston maaliskuun alussa tekemä päätös irtautua neuvotteluista oli yksimielinen.
Metsäteollisuus vaatii yksiselitteisesti, että koko kuljetusketjun on oltava mukana sopimuksessa. AKT:n lisäksi kuljetusketju sisältää muun muassa Erityisalojen Toimihenkilöliiton Erton jäseniä. Erto hyväksyi liittoneuvottelut, mutta autoliikennealojen ja huolinta-alojen toimihenkilöiden asia ratkaistaan myöhemmin.
– Koko porukan pitää olla mukana, jotta sopimus olisi kattava ja ettei kuljetusketjuun tule häiriöitä missään henkilöstöportaassa, painotti Metsäteollisuuden työmarkkinajohtaja Nina Pärssinen STT:lle.
Keskusjärjestöissä ollaan kuitenkin toiveikkaampia.
EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies arvioi STT:lle, että liittoneuvottelut ovat käynnistyneet ja nyt pitää tehdä kaikki mahdollinen sopimuksen syntymiseksi.
– Jatkotyössä pitää huolehtia siitä, että nämä asiat etenevät liittopöydissä, ja pitää tehdä kaikki mahdollinen, että myöskin kattavuus vahvistuisi, hän sanoo.
Häkämies pitää ymmärrettävänä Metsäteollisuuden huolta kuljetusketjussa. Se oli hänen mukaansa EK:n hallitukselle vaikea kysymys, mutta vaaka kallistui neuvottelujen aloittamisen puolelle, vaikka päätös oli vaikea monille muille aloillekin.
SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly katsoo, että tie on nyt auki neuvotteluille Metsäteollisuuden tyytymättömyydestä huolimatta. AKT:n päätös ei hänen mukaansa kuitenkaan helpolla muutu.
Lyly huomautti STT:lle, että kuljetussektorista on merkittävä osa mukana, kun rautatieläiset ja merenkulku ovat päättäneet lähteä neuvotteluihin.
– Kyllä tässä on aika paljon kuljetussektorista mukana neuvotteluissa.
Lyly arvioi, että soveltamisneuvottelut pääsevät nyt joka tapauksessa etenemään, kun Metsäteollisuus kaikesta huolimatta päätti lähteä mukaan. Sopimusneuvotteluja alkaa noin kolmesataa.
– Kaikissa pöydissä neuvotellaan nyt tiiviisti pari kuukautta ja katsotaan kattavuutta sitten touko-kesäkuun vaihteessa. Kaikilla neuvotteluun lähtevillä liitoilla on omat odotuksensa ja ehtonsa.
Metsäteollisuus arvostelee voimakkaasti EK:n toimintaa. Järjestön mukaan EK:n tulkinta kilpailukykysopimuksen kattavuudesta ilman AKT:ta on riittämätön. Metsäteollisuus korostaa, että kilpailukykysopimus jää torsoksi, jos kuljetusketjua ei saada sitoutumaan kilpailukyvyn parantamiseen.
– Olemme erittäin pettyneitä EK:n päätökseen jättää merkittävä vientiala yksin sille elintärkeässä kysymyksessä. Sopimuksen tarkoituksena on ollut nimenomaan Suomen viennin kilpailukyvyn parantaminen, sanoo Metsäteollisuuden hallituksen puheenjohtaja Jussi Pesonen tiedotteessa.