Metalle takaisku EU-tuomioistuimessa – tietojen yhdisteleminen mainosmyyntiä varten meni liian pitkälle
Facebookin emoyhtiö Meta on kärsinyt tappion EU-tuomioistuimessa. Tuomioistuin linjasi Saksan kilpailuviranomaisen tapaan, että yhtiö on käyttänyt väärin hallitsevaa asemaansa sosiaalisessa mediassa.
Seurauksena voi olla, että Facebook joutuu jatkossa pyytämään käyttäjiltä luvan suunnata heille mainoksia niiden tietojen perusteella, joita he ovat luovuttaneet esimerkiksi Facebookin, Instagramin tai Whatsappin käytön kautta.
Tästä aiheutuisi merkittävä kompastuskivi Metan rahakkaalle mainosliiketoiminnalle.
Ratkaisusta kertoivat muun muassa Financial Times, Wall Street Journal ja New York Times.
Saksan kilpailuviranomainen Bundeskartellamt kertoo saaneensa tuomioistuimen tuen sille, että arvioidessaan kilpailusääntöjen noudattamista se voi ottaa huomioon myös tietosuoja-asetus GDPR:n noudattamisen.
Saksalaisviranomainen linjasi vuonna 2019 tekemässään päätöksessä, että Metalla ei ole oikeutta yhdistää eri lähteistä kerättyjä tietoja ilman käyttäjien lupaa. Verkkojätti käytti tietoja mainosten kohdentamiseen.
Wall Street Journalin mukaan Metan mainostulot olivat tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 28 miljardia dollaria (liki 26 miljardia euroa), josta 22 prosenttia tuli Euroopasta.
– Ratkaisu on erinomainen uutinen digitaalisen talouden kilpailusääntelyn kannalta. Tietosuoja täytyy myös ottaa huomioon, kun kilpailusääntöjä sovelletaan. Tällä ratkaisulla on kauaskantoisia seurauksia datatalouden liiketoimintamalleille, sanoi Bundeskartellamtin johtaja Andreas Mundt tiedotteessa.
Mundtin mukaan Metan ja sen tytäryhtiöiden palvelut tarjosivat käyttäjille näennäistä valinnanvaraa, kun käyttäjät voivat joko käyttää yhtiön palveluita ja jakaa tietonsa tai pysytellä kokonaan poissa keskeisistä sosiaalisen median palveluista.
EU-tuomioistuin totesi ratkaisussaan, että eri EU-maiden kilpailuviranomaisten välinen yhteistyö on tärkeää. Tuomioistuin katsoi, että EU:ssa tulisi säätää laki siitä, millä ehdoin ja missä tutkinnan vaiheessa viranomaiset voivat jakaa keskenään tietoja.
Meta ilmoitti Financial Timesin mukaan tutkivansa EU-tuomioistuimen linjausta ja kommentoivansa sitä myöhemmin.
Yhtiön odotetaan tekevän muutoksia ainakin siihen, miten sen palvelu kerää tietoja Saksassa. Ratkaisu voi kuitenkin saada seurauksia myös muille suuria tietomääriä kerääville nettijäteille, kuten Amazonille, Googlelle ja Tiktokille.
Tuomioistuimen ratkaisun lopullisia vaikutuksia on vielä vaikea arvioida, koska EU:ssa on astumassa voimaan uusi digitaalimarkkinalaki (DMA) joka asettaa tiukempia vaatimuksia henkilötietojen käsittelylle nettijättien palveluissa.