Open Navbar
Close Navbar
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Näköislehti
  • Mediatiedot
  • Asiakaspalvelu
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
Lataa Suomenmaa-sovellus: IOS / Android
  • Mediatiedot
  • Asiakaspalvelu
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Näköislehti
Haku
Työmarkkinat

Purralta hyinen ryöppy ay-liikkeen niskaan: ”Olen havainnut vääristelyä, uhkailua ja poliittiselle oppositiolle kuuluvan toiminnan edistämistä”

22.9.2023 11:22
Lue lisää 
Reportaasi
Purjehtien Atlanttia ei voi ylittää suoralla viivalla, vaan matkaa on tehtävä tuulten ehdoilla mahdollisimman hyvää kurssia hakien. (Kuva: Teppo Säkkinen)

"Meri ei ole autio" – Teppo Säkkinen vaihtoi Lapin hiihtokelit lennosta Atlantin aaltoihin

.
Teppo Säkkinen 4.6.2023 8:00, muokattu 5.6.2023 8:35
Jaa Twiittaa Lähetä Jaa
a– a+
Reportaasi

Posiolla tammikuussa 2022 rojahdan mökin sohvalle hiihtolenkin jälkeen. Avaan puhelimen ja huomaan viestin kaverilta. Parin päivän päästä lähtevälle Atlantin ylitykselle purjeveneellä olisi vapautunut peruutuspaikka. Lähdetkö?

Aikaa päättää on vähän. Ulkona pakkanen kiristyy.  

Atlantin koko jysähtää tajuntaan vasta lentokoneessa, kun pilvipeite väistyy. Pakatessa aikaa miettiä ei ollut, nyt mahanpohjassa muljahtaa katsoessani rannatonta merta.  

Lähtö on Martiniquelta, Ranskalle kuuluvalta Karibian saarelta ja määränpäänä on Kanariansaarten Las Palmas.

Ajankohta on epätavallinen: harva ylittää Atlantin tammi-helmikuussa lännestä itään, sillä odotettavissa on kovaa vastatuulta, joka pidentää matkaa ja tekee olosuhteista vaikeampia. Tässä kuitenkin ollaan.  

Satamassa odottaa S/Y Vahine, Suomen Purjelaivasäätiön 20-metrinen, 30-tonninen kaunis kaksimastoinen vene. Tällä ylityksellä veneessä on kapteenin ja perämiehen lisäksi 9 miehistön jäsentä.

Kapteeni Janne Artilalle ylitys on jo yhdeksäs, ja perämies Antti Keräselläkin takana on useita kertoja.   

Miehistön ikähaitari on parikymppisestä 70-vuotiaaseen. Porukka jaetaan kolmeen vahtiin, joista kukin on kannella, lepää tai siivoaa ja laittaa ruokaa vuorollaan.

Omassa vahdissani on vanhempi yrittäjä ja nuori lääkäri, molemmat taitavia, minua paljon kokeneempia purjehtijoita.  

Pakatessa aikaa miettiä ei ollut, nyt mahanpohjassa muljahtaa katsoessani rannatonta merta, Teppo Säkkinen kirjoittaa.

Köydet irti, laitoja suojaavat lepuuttajat ylös. Viimeinen pilkahdus Karibian saarista jää taakse parissa päivässä.

Seuraavan kerran maata nähtäisiin kolmen tai neljän viikon päästä, sillä valtamerellä ei vierailla satamissa tai lasketa ankkuria.  

Kaksimastoisessa veneessä purjeita on käytössä kolme: keulapurje eli genoa tai pienempi fokka, päämaston isopurje ja taaemman mesaanimaston mesaanipurje. Lähdemme matkaan täysin purjein vähäistenkin tuulien sieppaamiseksi.  

Purjehtien Atlanttia ei voi ylittää suoralla viivalla, vaan matkaa on tehtävä tuulten ehdoilla mahdollisimman hyvää kurssia hakien.

Vastatuuleen luovien vene piirtää GPS-kartalle väljää siksakkia. Avomerellä samalla halssilla eli tuulen puolella saatetaan mennä parikin päivää purjeita välillä trimmaillen.  

Merellä päivät soljuvat vahtivuorojen rytmittämänä. Kokemus tuo mieleen alokaskauden. Eletään tiiviisti vieraiden, mutta nopeasti tutuksi käyvien ihmisten kanssa.

Kun vuoro on, tehdään ohjeiden mukaisesti. Omassa punkassa levätään, kun tilaisuus on. Unille ei jää yhteen menoon montaa tuntia, koska yölläkin purjehditaan.  

Meri ei ole autio.  Alkumatkaa taitetaan Sargassomerellä, joka saa nimensä rihmoina kelluvasta sargassolevästä.

Merilinnut, kuten suulat ja valkoiset tropiikkilinnut käyvät tutkimassa venettä ja erityisesti sen houkuttelevasti maston päässä pyörivää tuulenosoitinta. Lentokalat liitävät aaltojen yllä näkymättömiin jääviä petokaloja paossa. 

Lounaaksi valmistetun linssikeiton särpimisen keskeyttää huuto: ”Valas!” Veneen vieressä happea haukkaa noin kuusimetrinen tumma sillivalas, joka sukeltaessaan paljastaa käyrän selkäevän.   

Merivahdissa pärskeet kuorruttavat kasvot suolalla ja kastelevat vaatteet. Kuva: Teppo Säkkinen

Ensimmäisen viikon ajan kurssi on kohti pohjoista ja koillista tuulia hakien. Ja lopulta tuulet todella löytyvät.

Edessä pakkautuva pilvimuodostelma saa kannella olijoihin vauhtia. Mesaanipurje lasketaan alas, keulapurje vaihdetaan pienempään ja isopurjetta reivataan eli sen pinta-alaa pienennetään.  

Saderintama iskee päälle juuri, kun valmistelut alkavat olla loppusuoralla. Tuuli nousee puuskittain 20 metriin sekunnissa, ja aallot kohoavat vetisiksi seiniksi. Alkumatkan trooppisten leveyksien lämpö on nyt takana, ja seuraavat päivät miehistöstä otetaan mittaa.  

Lähes viisikymmenvuotias  Vahine  on laadukas, avomerelle Suomessa tehty vene, mutta jatkuvasti puhaltavassa vastatuulessa merivesi puskee ikkunoiden ja luukkujen saumoista sisään. Saan punkkaani litran vettä, kun iso aalto murtuu kannelle.  

Sisätiloissa liikkuminen vaatii 30 asteen kallistuskulmalla akrobatiaa, ja keittiövuorolaiset köyttävät itsensä kiinni uunin kaiteeseen.  

Merivahdissa pärskeet kuorruttavat kasvot suolalla ja kastelevat vaatteet. Lepovuorossa vaatteet eivät ehdi kuivua, vaan päälle vedetään märkä haalari ja takki.  

Pilvisinä öinä Vahine kyntää merta mustuudessa, jossa veneen ampaisun aallon pohjaan ja seuraavan harjalle tuntee, muttei näe. Puristan vuorollani ruoria rystyset valkeana.  

Koukkaus pohjoisen kautta kannattaa. Puoliväli, kahden tuhannen merimailin rajapyykki ylittyy etuajassa.  

Lopulta sääkin selkeytyy. Vahinen kansi muuttuu värikkääksi basaariksi, kun takkeja, tönkkösuolattuja housuja, kumisaappaita, makuupusseja ja lakanoita tuodaan kuivumaan päivänpaisteessa.  

Tuulen tyyntyessä aallot kasautuvat valtaviksi mainingeiksi. Meri muistuttaa kumpuilevaa sinistä aromaisemaa. 

Perämies kaivaa esiin kaiuttimen ja puhelimeen ladatun Ylen Muistojen bulevardi -radio-ohjelman soittolistan. Laskettelemme kerrostalon kokoisia vesimassoja Frank Sinatran Fly Me To The Moonin säestämänä, laskeva aurinko selän takana.  

Yhtenä aamuna tuuli on talttunut niin paljon, että on uintitauon aika. Hyppäämme veteen vuorotellen, jotta hiljalleen lipuvassa veneessä on aina joku. Alla on neljä kilometriä vettä, keskellä Atlanttia. Kerään rohkeutta avata silmät sukelluksissa. Valonsäteet uppoavat äärettömään tummaan sineen.  

Merellä olo on pakotettua lomaa viestivälineistä. Puhelimissa ei ole kenttää eikä nettiin pääse.

Satelliittiyhteyden kautta saamme säätietoja ja tekstiviestin mittaisia uutispäivityksiä: UPM:n lakko jatkuu, aluevaalit pidetty, Putin uhittelee.  

Toisia ihmisiä kohtaamme rahtilaivojen muodossa. Ohikulkeva näyttävä alus on aina pieni tapaus, jota kiikaroidaan ja jonka lastia ja määränpäätä arvuutellaan.  

Erään rahtilaivan kanssa olemme tehdä turhan läheistä tuttavuutta. Horisontissa kasvava punainen alus on ilmiselvästi törmäyskurssilla.

Normaalisti vesillä moottorialusten on väistettävä purjeilla liikkuvia. Perämies päättää, että emme jää katsomaan noudatetaanko Atlantilla liikennesääntöjä. Teemme pikaisen vendan eli vastakäännöksen, ja 200 metriä pitkä irtolastialus Dynamic Striker posottaa ohi muuttamatta kurssia.   

Tovin päästä radio rätisee. Ilmeisesti aluksen kannella oli huomattu vasta nyt, että vesillä on muitakin.  

Alla on neljä kilometriä vettä, keskellä Atlanttia. Kuva: Teppo Säkkinen

Alkumatkan öitä valaisi täysikuu, mutta nyt yöt tummuvat kuun kutistuessa ohueksi sirpiksi. Yövahtien pitkinä tunteita tähtikuvioista tulee ystäviä. Pimeällä merellä tuttujen tähtien näkeminen ilahduttaa ja tuo turvallisen olon.  

Tähdet toimivat kiintopisteinä kurssin pitämisessä. Ennen aurinkoa nouseva aamutähti, kirkas Venus-planeetta kertoo, että kohta saa juoda kahvit uuden päivän ensisäteissä. Läheisimmäksi kaikista tulee näyttävä Orion, jonka muotoa silmä hakee aina kannelle noustessa.  

Kuun antaessa tilaa tähdille myös muut valot kirkastuvat. Itsevalaisevan planktonin välke vaahtoavassa meressä on kuin veneen rungon iskemiä kipinöitä.   

Yövahtien jälkeen tavaksi tulee juoda teekupilliset vahtikavereiden kanssa kannen alla ja rauhoittua hetki ennen punkkaan kaivautumista.  

Kannella on aikaa myös kaikenlaiseen puuhasteluun. Lukukirjat kiertävät miehistön jäseneltä toiselle. Vahtimme ottaa tavaksi viritellä päivittäin siiman veneen perään. Kun viehe toisinaan häviää, viritelmää säädetään päättäväisesti.  

Saaliskala piristäisi myös ruokavaliota, sillä tuoreet elintarvikkeet alkavat olla syöty. Kukin vahti loihtii vuorollaan pieniä ihmeitä purkki- ja pakasteruoista.  

Yritys on sinnikäs, mutta lopulta siimarulla lipsahtaa kädestäni tähyillessämme mahdollista valashavaintoa. Siima on vedessä, sanomme muille heidän kysellessään kalaonnen perään. Tarkalleen ottaen väite pitää täysin paikkansa.  

Tammikuun viimeisenä aamuna aurinko nousee maitomaisena kiekkona kuin sumun läpi. Ilma maistuu kuivalta. Koko matkan perässä uutterasti lepattaneen Suomen lipun valkoiset kentät saavat kellertävän tomukuorrutuksen.

Saharan hiekkapölyä — ensimmäinen merkki maasta viikkoihin.  

Merimailit kertyvät seuraavina päivinä suotuisissa tuulissa hyvää tahtia. Veneen keula-aallossa kisaava delfiiniparvi nostaa tunnelmaa ja odotusta.   

Lopulta horisontissa erottuu tumma sininen muoto. Pilvi? Ensimmäinen uskaltaa arvata jo, että kyseessä on Kanarian läntisin saari, Hierro. ”Maata näkyvissä”, vahvistaa perämies. 

Miehistö kerääntyy kannelle. Tunteet vaihtelevat haikeudesta iloon. Kiidämme saaria kohti kymmentä solmua myötätuulessa.   

Vielä ei kuitenkaan olla satamassa. Meri vaatii kunnioituksensa loppuun asti, ja saarten välillä tuuli on arvaamaton.  

Yöllä tuuli hiipuu pihaukseksi, jonka suunta heittelee. Pohdimme jo, onko veneen pieni moottori käynnistettävä, jotta pääsemme eteenpäin. Hetkessä tuuli yltyy ja painaa veneen kulmaan niin, että kannen laita viistää vettä. 25 metriä, 27 metriä, 30 metriä sekunnissa!  

Pauhaava tuuli repii keulapurjeen kiskoiltaan, ja purjekangas hakkaa ja paukkuu vapaana. Turvaköydet kiinnitetään liinoihin tai kaiteisiin, jotta kaikki pysyvät veneessä. Ruori vääntää hartiat maitohapoille.

Muut vahdista lähtevät keulaan kiskomaan purjeen kasaan ja kapteeni ottaa ohjat.   

Tunnin höykytyksen jälkeen seuraava merivahti kömpii kannelle ottamaan vuoronsa. Kova keli, tapahtuiko mitään erikoista? Punkissa hirmumyrskylukemiin yltäneisiin tuulenpuuskiin ei edes herätty. Koitoksesta selvinneet kaatavat vapisevin käsin teevettä kuppeihin.  

Maalla matka vastaisi noin 7 000 kilometriä. Kuva: Teppo Säkkinen

Vahine saapuu Las Palmasiin helmikuisena aamupäivänä, 25 meripäivän ja 3 996 merimailin jälkeen. Maalla matka tarkoittaisi noin 7 000 kilometriä. Nousu eteläisiltä leveyksiltä pohjoiseen vastaa etäisyyttä Marseillesta Helsinkiin.  

Laiturissa emmin nousta veneestä. Joka päivä sama mutta erilainen meri on peruuttamattomasti takana, kun vene jää. Lopulta jalat koskettavat kovaa laituria ja yhteys katkeaa.  

Takaisin Suomessa suuntaan pohjoiseen. Lähtö oli nopea, kirja jäi kesken. Käsi mökin ovenkahvalla vilkaisen jäälle. 

Lumenpeittämän järven yllä loistaa Orionin tähtikuvio. 

Juttu on julkaistu alun perin Suomenmaan aikakauslehdessä tammikuussa 2023.

Digilehden irtonumeroita voit ostaa täältä. Lehden voit tilata täältä.

Lue myös

HS: Hallitus aikoo poistaa työttömien hakemuspakon

Hallitus aikoo purkaa edellisen hallituksen aikana luodun mallin, jossa työttömien on ollut pakko...
22.9.2023 18:24

Kysely: Luottamus tulevaisuuteen heikentynyt – Aiempaa harvempi pitää yhteiskuntaa oikeudenmukaisena

Yhä harvempi haluaa leikata etuuksia valtionvelan pienentämiseksi
22.9.2023 17:17

Miina-Maija Simonen pyrkii keskustanuorten varapuheenjohtajaksi – "Nuoret ansaitsevat parempaa"

Pirkanmaan Keskustanuoret esittää tekniikan kandidaatti Miina-Maija Simosta Suomen Keskustanuoret ry:n varapuheenjohtajaksi. Keskustanuorten uusi puheenjohtajisto valitaan...
22.9.2023 17:05
Jaa Twiittaa Lähetä Jaa

Aihetunnisteet

merenkulku merenkäynti teppo säkkinen

Ei kommentteja

Voit kommentoida kirjauduttuasi palveluun. Tarvitset kirjautumiseen Suomenmaa-tunnuksen

Kirjaudu sisään

Viidesti viikossa kiinnostavimmista sisällöistä koostettu uutispaketti sähköpostiisi?

Tilaa Suomenmaan ilmainen uutiskirje.

Luetuimmat

  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Saarikko Purralle: Höpö höpö
Uutiset | 19.9.2023 15:45
Presidentti varoittaa Saksan olevan ”murtumispisteestä” – Jopa vihreät kauhistuivat maahanmuutosta
Uutiset | 21.9.2023 22:03
Tyrmistys budjetista: Mihin katosivat maatalouden rahat?
Uutiset | 20.9.2023 15:16
”Todella kylmä teko” – Honkonen tyrmistynyt valtion myöntämän laajakaistatuen lakkauttamisesta
Uutiset | 21.9.2023 12:33
Mauri Pekkarinen varoittaa: Suomesta ei saa tulla ruotsalaisen teollisuuden suurhankkeiden työvoiman hankinta-aluetta
Uutiset | 21.9.2023 15:19
Tutkimus: Tämä syy aiheutti todennäköisesti Estonian kyljessä olevat repeämät – Autolautan mukana hukkui yli 850 ihmistä
Uutiset | 21.9.2023 21:15
Ruotsin kruunu putosi ennätysalas – Näin monta kruunua saat nyt eurolla
Uutiset | 18.9.2023 16:51
Väistyvä puoluesihteeri avautuu keskustan ”helvetillisestä yhtälöstä” – Esittää jäsenille yhden kysymyksen
Uutiset | 22.9.2023 8:11
Ekonomisti: Hallitus jätti yhden parhaimman keinon käyttämättä rakennusalan tukemisessa – ”Ihmettelen, ettei sitä hyödynnetty”
Uutiset | 21.9.2023 8:00
Keuhkot voivat vaurioitua jo muutamasta hengenvedosta” – tuhannet ihmiset altistuvat työssä ärsyttäville aineille
Uutiset | 16.9.2023 20:00
Saarikko Purralle: Höpö höpö
Uutiset | 19.9.2023 15:45
Ruotsin kruunu putosi ennätysalas – Näin monta kruunua saat nyt eurolla
Uutiset | 18.9.2023 16:51
Vilja-alus lähti matkaan Ukrainan Mustanmeren satamasta Venäjän uhkauksista huolimatta
Uutiset | 19.9.2023 11:18
Keuhkot voivat vaurioitua jo muutamasta hengenvedosta” – tuhannet ihmiset altistuvat työssä ärsyttäville aineille
Uutiset | 16.9.2023 20:00
Ukraina vaati Kansainvälistä tuomioistuinta määräämään Venäjän maksamaan korvauksia – ”Venäjä ei ole lain yläpuolella”
Uutiset | 19.9.2023 14:08
Näpäytys Kremlille: Amerikkalaisia sotilaita saapui Venäjän naapuriin
Uutiset | 18.9.2023 21:45
Viljasopimusta ei ole, mutta rahtilaivat matkaavat kohti Ukrainan satamia – Palaun lipun alla
Uutiset | 16.9.2023 17:31
Presidentti varoittaa Saksan olevan ”murtumispisteestä” – Jopa vihreät kauhistuivat maahanmuutosta
Uutiset | 21.9.2023 22:03
Tyrmistys budjetista: Mihin katosivat maatalouden rahat?
Uutiset | 20.9.2023 15:16
Kiinan ja Saksan välillä leimahti: ”Diktaattori”
Uutiset | 19.9.2023 22:20
Ohjaajat eivät havainneet, että matkustajakone oli eksynyt reitiltään – Neuvostoliiton vastaus oli tyly
Uutiset | 1.9.2023 22:15
Äärinationalistisen militantin viesti Wagner-sotilaille: Pysäytetään verinen lihamylly, marssitaan Moskovaan
Uutiset | 25.8.2023 10:01
Ukraina jatkaa etenemistä Robotynen lähellä – joukkojen kerrotaan hyökkäävän nyt Venäjän tykistön kimppuun
Uutiset | 29.8.2023 11:40
Ukrainan joukot jatkavat etenemistään Robotynen ja Bahmutin alueilla – Venäjä joutunut tuomaan vahvistuksia muualta
Uutiset | 9.9.2023 12:31
Väite: Kiinan sukellusvene tuhoisassa onnettomuudessa Taiwanin lähellä
Uutiset | 23.8.2023 22:03
Ennustus Zelenskyin lähipiiristä: Lopulta kaikki päättyy silmänräpäyksessä
Uutiset | 28.8.2023 12:24
Tieto: Putin aikoo vierailla Nato-maassa
Uutiset | 30.8.2023 16:24
Saarikko Purralle: Höpö höpö
Uutiset | 19.9.2023 15:45
Koituiko viinilaatikko ”Putinin kokki” Prigozhinin kohtaloksi? – Asiantuntija: Ironinen loppu
Uutiset | 24.8.2023 14:22
CNN: Näin Putin toimi, kun Prigozhinin konetta ammuttiin
Uutiset | 24.8.2023 9:02

Uusimmat

HS: Hallitus aikoo poistaa työttömien hakemuspakon
Uutiset | 22.9.2023 18:24
Kysely: Luottamus tulevaisuuteen heikentynyt – Aiempaa harvempi pitää yhteiskuntaa oikeudenmukaisena
Uutiset | 22.9.2023 17:17
Miina-Maija Simonen pyrkii keskustanuorten varapuheenjohtajaksi – ”Nuoret ansaitsevat parempaa”
Uutiset | 22.9.2023 17:05
Ukraina iski Venäjän Mustanmeren laivaston esikuntaan Krimillä
Uutiset | 22.9.2023 16:51
Oikeuskansleri: Viiden arkipäivän lausuntoaika on ongelmallinen
Uutiset | 22.9.2023 15:43
Keskustanuoret kannattaa Kemppiä varapuheenjohtajaksi ja Siika-ahoa puoluesihteeriksi
Uutiset | 22.9.2023 15:09
”Hallitusohjelman kirjaukset eivät voi olla mielipidekysymyksiä” – Hannu Hoskoselta kirjallinen kysymys polttoturpeen kohtalosta
Uutiset | 22.9.2023 14:56
Euroopan neuvosto vaatii Turkkia maksamaan kyproksenkreikkalaisten korvaukset korkoineen
Uutiset | 22.9.2023 14:02
Näkökulma: Pölynimurikauppias ja köyhän miehen Thatcher Suomea pelastamassa
Näkökulma | 22.9.2023 13:44
Teollisuusliitto ja PAM avasivat pelin – Tiedossa ulosmarsseja ja mielenosoituksia
Uutiset | 22.9.2023 13:31
Näytä lisää
cover_image

Lue uusin Suomenmaa

Kirjaudu ja lue näköislehti Tilaa lehti Lue näköislehti

Pääkirjoitukset

Syksy kärjistää vastakkainasettelua
Pääkirjoitus | 18.9.2023 21:00
Presidentinvaalien tulos on kaikkea muuta kuin selvä – sen historia on osoittanut katkerasti niin Riitta Uosukaiselle kuin Elisabeth Rehnille
Pääkirjoitus | 15.9.2023 21:00
Kokoomus ajeli kaksilla rattailla aluevaalien alla, ja nyt olisi lupauksista pidettävä kiinni, tai muuten hämäys paljastuu
Pääkirjoitus | 11.9.2023 21:00

Toimitus suosittelee

Väistyvä puoluesihteeri avautuu keskustan ”helvetillisestä yhtälöstä” – Esittää jäsenille yhden kysymyksen
Uutiset | 22.9.2023 8:11
Hallitus sai budjetista kovaa runtua oppositiolta – Kurvinen vertasi Orpoa pölynimurikauppiaaseen  
Uutiset | 21.9.2023 16:36
Ekonomisti: Hallitus jätti yhden parhaimman keinon käyttämättä rakennusalan tukemisessa – ”Ihmettelen, ettei sitä hyödynnetty”
Uutiset | 21.9.2023 8:00

Uutiset

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
HS: Hallitus aikoo poistaa työttömien hakemuspakon
Uutiset | 22.9.2023 18:24
Kysely: Luottamus tulevaisuuteen heikentynyt – Aiempaa harvempi pitää yhteiskuntaa oikeudenmukaisena
Uutiset | 22.9.2023 17:17
Miina-Maija Simonen pyrkii keskustanuorten varapuheenjohtajaksi – ”Nuoret ansaitsevat parempaa”
Uutiset | 22.9.2023 17:05
Saarikko Purralle: Höpö höpö
Uutiset | 19.9.2023 15:45
Ruotsin kruunu putosi ennätysalas – Näin monta kruunua saat nyt eurolla
Uutiset | 18.9.2023 16:51
Vilja-alus lähti matkaan Ukrainan Mustanmeren satamasta Venäjän uhkauksista huolimatta
Uutiset | 19.9.2023 11:18

Mielipiteet

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Tuhannen taalan paikka aukeamassa keskustalle
Mielipide | 22.9.2023 10:26
Tuulivoimahaihattelussa on rajansa
Mielipide | 21.9.2023 11:11
Presidentti ja valtaoikeudet – mistä puhumme?
Mielipide | 21.9.2023 10:37
Pauliinasta poweria puoluetyöhön
Mielipide | 21.9.2023 10:32
Kasvun korjaussarja – kuusi systeemistä muutosta 
Mielipide | 16.9.2023 8:00
Tuhannen taalan paikka aukeamassa keskustalle
Mielipide | 22.9.2023 10:26
Keskustan 1980-luvun sankaritarinan olisi pitänyt tulla esiin historiankirjoituksessa
Mielipide | 19.9.2023 11:52
Tuulivoimahaihattelussa on rajansa
Mielipide | 21.9.2023 11:11

Keskusta

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Miina-Maija Simonen pyrkii keskustanuorten varapuheenjohtajaksi – ”Nuoret ansaitsevat parempaa”
Uutiset | 22.9.2023 17:05
Keskustanuoret kannattaa Kemppiä varapuheenjohtajaksi ja Siika-ahoa puoluesihteeriksi
Uutiset | 22.9.2023 15:09
Ovaska lyttää hallituksen kiistellyn Turun tunnin juna -hankkeen – ”Sama raha voitaisiin käyttää olemassa olevien huonokuntoisten väylien korjaamiseen”
Uutiset | 22.9.2023 12:58
Mauri Pekkarinen varoittaa: Suomesta ei saa tulla ruotsalaisen teollisuuden suurhankkeiden työvoiman hankinta-aluetta
Uutiset | 21.9.2023 15:19
Paavo Väyrynen pettyi, kun tuore keskustahistoriikki ei ollut sankaritarina hänen johtamastaan ajanjaksosta
Uutiset | 19.9.2023 13:40
Kurvinen perussuomalaisille työmatkavähennyksestä: ”Kepun siltarummut” keskustalle kunnia-asia
Uutiset | 19.9.2023 14:11
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Näköislehti

Asiakaspalvelu

Asi­a­kas­pal­ve­lu 044 7778 710 (ark. 9–13)
asiakaspalvelu@suomenmaa.fi

Asiakaspalvelu

Toimitus

etunimi.sukunimi@suomenmaa.fi
uutiset@suomenmaa.fi

Ou­lun toi­mi­tus
PL 52, Lekatie 6, Oulu

Hel­sin­gin toi­mi­tus
Apol­lon­ka­tu 11 A Hel­sin­ki

Toimitus

Tilaa Suomenmaa Lähetä juttuvinkki Lähetä palautetta Mediatiedot

Järjestöpalstan ilmoitukset Keskustan piiritoimistojen kautta.

Nipputilaukset
Rekisteriseloste
Evästeasetukset


Seuraa Suomenmaata

✖

Kirjaudu sisään

Syötä tunnuksesi alla oleviin kentiin. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit rekisteröityä täällä.

Näköislehti vaatii voimassaolevan tilauksen. Tilaa Suomenmaa täällä.

Olen unohtanut salasanani
Rekisteriseloste

Käytämme evästeitä

Käytämme evästeitä tarjotaksemme sinulle ajankohtaista ja kiinnostavaa sisältöä. Voit hyväksyä evästeiden käytön painamalla “Hyväksy kaikki” tai muuttaa asetuksiasi. Suomenmaa.fi käyttää seuraavia evästeitä:

Välttämättömät evästeet

Välttämättömät evästeet ovat verkkosivuston toimivuuden ja kehityksen kannalta tarpeellisia. Ne eivät tallenna tietoja, joista sinut voitaisiin välittömästi tunnistaa.

Kävijämittaus ja analytiikka

Käytämme sivustolla evästeitä, jotta voimme seurata kävijöiden käyttäytymistä, mitata sivuston suorituskykyä ja kerätä tietoa sivuston käytöstä.
Hyväksymällä evästeet autat meitä kehittämään palveluitamme ja sivustoamme. Emme käytä evästeitä markkinointiin. Voit muuttaa evästeasetuksiasi milloin tahansa sivun alalaidasta löytyvästä “Evästeasetukset”-painikkeesta.
Evästeasetukset
Suomenmaa.fi

Evästeiden avulla voimme palvella sinua paremmin. Keräämme tietoa verkkosivuston käytöstä. Voit hallinnoida evästeasetuksiasi alta.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömät evästeet ovat verkkosivuston toimivuuden ja kehityksen kannalta tarpeellisia. Ne eivät tallenna tietoja, joista sinut voitaisiin välittömästi tunnistaa.

Evästeet

  • moove_gdpr_popup (käytetään evästeasetusten tallentamiseen, kesto 365 päivää)
Kävijämittaus ja analytiikka

Käytämme sivustolla evästeitä, jotta voimme seurata kävijöiden käyttäytymistä, mitata sivuston suorituskykyä ja kerätä tietoa sivuston käytöstä. Osa evästeistä tallennetaan käyttäjän päätelaitteelle pidemmäksi aikaa, ja ne ovat käytettävissä, kun käyttäjä palaa sivustolle takaisin. Istuntoon liittyvät evästeet poistuvat, kun käyttäjä sulkee selaimen.

Evästeet

  • _ga (käytetään kävijöiden erotteluun, kesto kaksi vuotta)
  • _gid (käytetään kävijöiden erotteluun, kesto 24 h)
  • _pk_id (Tilastointi, käyttäjän yksilöinti (Matomo Cloud), kesto 13kk)
  • _pk_ses, _pk_cvar, _pk_hsr  (Tilastointi, vierailuun liittyvien tietojen tallennus (Matomo Cloud), kesto 30min)
  • _pk_ref (Tilastointi, saapumis-/lähdetiedon muistaminen (Matomo Cloud), kesto 6kk)
  • matomo_sessid (Väärinkäytösten estäminen, CSRF-turvaominaisuus (Matomo Cloud), poistetaan kun selain suljetaan.)
  • mtm_consent (Tilastointi, käyttäjän evästehyväksynnän muistaminen (Matomo Cloud), kesto 30v.)
  • mtm_cookie_consent (Tilastointi, käyttäjän evästehyväksynnän muistaminen (Matomo Cloud), kesto 30v.)