Mainonnan eettiseltä neuvostolta huomautuksia useille vaikuttajille piilomainonnasta – mukana Minttu Räikkönen ja Janne Kataja
Mainonnan eettinen neuvosto on antanut useita huomautuksia piilomainonnasta sosiaalisen median vaikuttajille. Mukana on muun muassa somevaikuttaja Minttu Räikköselle annettu huomautus.
Räikkönen oli julkaissut heinäkuussa Instagram-tililleen Suomen Nestlen mainoksen ilman mainostunnistetta. Neuvoston mukaan julkaisu ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.
Räikkönen myöntää eettisen neuvoston lausunnossa, että hän oli unohtanut laittaa tiedon julkaisun kaupallisesta luonteesta. Hän kertoo lisänneensä julkaisuun kyseisen tiedon myöhemmin.
Myös yrittäjä ja näyttelijä Janne Kataja sai neuvostolta huomautuksen piilom ainonnasta huhtikuussa Facebook-tilillään julkaisemasta elokuvamainoksesta. Kataja oli julkaisun aikaan elokuvan tuotantoyhtiön osakas. Lisäksi Kataja oli yksi mainostetun elokuvan näyttelijöistä.
Vastauksessaan Kataja kertoo jakaneensa Facebook-julkaisussaan linkin elokuvan verkkosivulle ja kutsun tulla elokuviin. Linkistä on auennut elokuvan esittelysivu, josta ilmenee muun ohessa elokuvan sittemmin konkurssiin mennyt tuotantoyhtiö ja näyttelijät.
Katajan mukaan Facebook-alustalla on yleinen käytäntö, että esiintyjät jakavat tietoa keikoistaan, teatterit näytöksistään ja esimerkiksi tv-juontajat ohjelmistaan.
Neuvoston muille vaikuttajille antamista huomautuksista käy ilmi, että pelkkä Instagram-merkintätyökalun merkintä tai maininta yhteistyöstä julkaisun tekstikentässä eivät ole riittäviä toimenpiteitä markkinoinnin tunnistamiseksi. Julkaisuissa tulisi heti sen alussa näkyä selkeästi merkintä mainoksesta tai kaupallisesta yhteistyöstä.