Maantiesiltoja rapistuu Suomessa huonoon kuntoon nopeammin kuin niitä ehditään korjata
Suomessa oli viime vuoden lopussa lähes 800 huonokuntoista maantiesiltaa, kertoo Väylävirasto.
Vielä vuonna 2015 huonokuntoisia siltoja oli noin 600. Kaikkiaan maantiesiltoja on Suomessa valtion vastuulla noin 15 000. Siltoja ei ole ehditä viraston mukaan korjata samaa vauhtia kuin niiden kunto heikkenee.
Taitorakenneyksikön päällikkö Markku Äijälä Väylävirastosta arvioi tiedotteessa, että liian alhainen vuosittainen rahoitus on syynä siltojen kunnon heikkenemiseen.
Äijälän mukaan siltojen kunnon heikkenemisen taustalla on myös se, että moni 1960–1970-luvuilla valmistunut silta on siirtynyt Väyläviraston luokittelussa huonokuntoiseksi. Lisäksi Venäjän Ukrainaan käynnistämän hyökkäyksen vuoksi siltojen korjauskustannukset ovat hänen mukaansa nousseet.
Venäjän hyökkäyssota nosti esimerkiksi tiekorjauksissa käytettävän bitumin hintaa merkittävästi.
– Rahalla saadaan yksinkertaisesti vähemmän, Äijälä sanoo tiedotteessa.
Väyläviraston arvion mukaan Suomen siltojen laskennallinen korjausvelka on noin 340 miljoonaa euroa, ja jos siltoja pitää uusia, nousevat kulut entisestään.
– Maantiesiltojen korjauksiin pystytään tällä hetkellä kohdentamaan noin 75 miljoonaa euroa vuosittain, kun tarve olisi yli 100 miljoonaa euroa, Äijälä sanoo tiedotteessa.
Siltojen laatua tarkkaillaan säännöllisesti ja Väyläviraston mukaan noin 95 prosenttia Suomen silloista on vähintään tyydyttävässä kunnossa.
Siltojen kunto on noussut julkisuuteen viime aikoina Suomessa. Esimerkiksi Hollolassa Päijät-Hämeessä kevyen liikenteen silta romahti tiistai-iltana, koska siihen törmäsi kuorma-auto. Helsingin Sanomien mukaan silta oli huonokuntoinen.
Lisäksi Helsingissä on keskusteltu Kulosaaren vilkkaasti liikennöidyn sillan huonosta kunnosta.