Lintilä lyttäsi persuvetoisen autoveroremontin – verotuottoon 50 miljoonan lovi, autoilija hyötyy kuukaudessa bensalitran verran
Verotuksen keventäminen keski- ja isopäästöisiltä henkilö- ja pakettiautoilta sai tyrmäävää palautetta eduskunnan istunnossa keskiviikkoiltana.
– Ymmärrän, että hallitusneuvotteluissa jokaisen piti saada jotakin, ja tämä oli varmaan se, että perussuomalaiset on hiljaa sitten työmarkkinauudistuksista, kunhan vanhojen autojen verotus tipahtaa, keskustan Mika Lintilä arveli.
Lintilä sanoi tottuneensa siihen, että kokoomus hakee dynaamista verotusta ja elementtejä kasvuun. Hän sanoi huomanneensa, että tämän uudistuksen puolustamisen osalta kokoomuksessa näyttää hiljaiselta.
Kevennys kohdistuu keski- ja suuripäästöisiin autoihin sekä niihin vanhimpiin autoihin, joista ei ole päästömittaustietoa. Uudistuksen myötä autoveron tuotto vähenee noin 50 miljoonalla eurolla.
Keskustan jättämässä vastalauseessa todettiin, että keskimääräinen veronalennus olisi alennukseen oikeutetuilla keski- ja suuripäästöisten autojen omistajilla pieni, noin 23 euroa vuodessa. Tämä tarkoittaisi noin kahta euroa kuukaudessa, jolla saisi ostettua noin yhden litran bensaa tai dieseliä.
Lintilän mukaan tällaisella muutoksella ei ole kotitalouksien rahankäyttöön oikeastaan mitään merkitystä.
– Täytyy kyllä ihmetellä.
Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen asiantuntija-arvion mukaan hallituksen ehdotus ei edes kohdistu erityisesti pieni- ja keskituloisille kotitalouksille, eikä siten helpota liikkumisen kustannuksia erityisesti näissä kotitalouksissa.
Lintilän mukaan kyseessä on puhtaasti poliittisesta näkökulmasta tehty ja aiemmasta verotuksen linjasta poikkeava päätös, jota voi ehkä verrata hallituksen päätökseen oluen verotuksen keventämisestä.
– Yhdelläkään kuluttajalla ei tule hinta laskemaan, ei taatusti, mutta valtiolta menee kyllä rahaa.
Veronkevennys koskisi hallituksen esityksen mukaan vuonna 2025 arviolta keskimäärin 1,8 miljoonaa liikennekäytössä olevaa henkilö- tai pakettiautoa eli vajaata 60 prosenttia liikennekäytössä olevasta henkilö- ja pakettiautokannasta.
Keskustan lisäksi myös SDP, vihreät ja vasemmistoliitto jättivät valtiovarainvaliokunnan mietintöön vastalauseen. Siinä huomautettiin, että verotus on tehokkaimpia keinoja liikenteen päästövähennysten vauhdittamiseksi, eikä verotuksen päästöohjausvaikutusta tule heikentää.
– On äärimmäisen vastuutonta tässä ajassa harjoittaa tietoisesti politiikkaa, joka vaikeuttaa niin kansallisten kuin EU-tason päästövähennystavoitteiden ja -velvoitteiden, vastalauseessa todetaan.