Kulmuni puolustaa pieniä toimijoita romuautoasetuksessa – "Otamme ohjeet joskus liian kirjaimellisesti"
Europarlamentaarikko Katri Kulmunin (kesk./Renew) mielestä Suomessa on seurattava huolella, ettei EU:n romuautoasetukseen kuuluva tuottajavastuuseen liittyvä uusi säätely käy pienille toimijoille liian raskaaksi.
Euroopan parlamentti hyväksyi tiistaina niin sanotun romuautoasetuksen selvin numeroin.
Kulmuni sanoo tiedotteessaan kantavansa huolta siitä, että tuottajavastuuseen liittyvä uusi säätely kävisi esimerkiksi moottoripyörien ja mopojen purkajille liian tukalaksi.
– Etenkin kun me Suomessa otamme EU:sta tulevat ohjeet joskus liian kirjaimellisesti, hän summaa.
Muutoin Kulmuni sanoo pitävänsä romuautoasetuksen lopputulosta suhteellisen onnistuneena.
Tyytyväinen keskustameppi sanoo olevansa siihen, että EU-komission alkuperäistä esitystä saatiin muutettua. Komission esitystä hän luonnehtii ”aivan mahdottomaksi”.
– Museo-, kulttuurihistorialliset – ja urheiluautot saatiin pelastettua, kun esitystä järkevöitettiin. Tavoitteet ovat nyt realistisempia ja byrokratiaa on vähemmän, vaikka se jälleen jonkin verran lisääntyykin, hän summaa.
Kulmuni myöntää, ettei esitys ole täydellinen. Toteutuksen mahdollisiin ongelmiin on hänen mielestään voitava puuttua.
– Loppumetreillä tuli ilmi vielä tuottajavastuuseen, kaikkien autojen ja kulkuneuvojen kierrättämiseen liittyviä ongelmia. Sen toimeenpanoon tarvitaan maalaisjärkeä ja joustavuutta.
Kulmunin mukaan esityksen tavoite on oikea. Ideana on saada vanhat autot ja autonosat kiertoon, ja samalla Euroopalle arvokkaat metallit talteen.
– Jos toteutus onnistuu, vahvistamme tällä Euroopan autoteollisuuden ja raaka-aineiden hankinnan omavaraisuutta.
Nykyisellään EU:n alueella katoaa Kulmunin mukaan vuosittain 3-4 miljoona autoa. Hän sanoo niiden päätyvän joko romuiksi teiden varsiin ja metsiin tai sitten ne viedään kolmansiin maihin, erityisesti Afrikkaan. Siellä ne menevät kuitenkin hänen mukaansa nopeasti rikki.
– On kannattavampaa jättää metallit Eurooppaan ja saada ne mukaan täällä kiertotalouteen, kun metalleista on meillä pulaa.
Kulmuni sanoo romuautoasetuksen osaltaan osoittavan, että Euroopan parlamentilla on oikeasti merkitystä eikä se ole vain kumileimasin komissiolle.
– Emme tee täällä vain mihinkään vaikuttamattomia julkilausumia, vaan voimme aidosti muuttaa esitettyä lainsäädäntöä parempaan suuntaan kuten nyt näiden kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden autojen osalta onnistuimme, hän summaa.
Otsikkoa muokattu 9.9.2025 kello 15.21.