KKV: Verkkokaupan yllätyskuluista voi valittaa suoraan omalle pankille

Verkkokauppa

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) muistuttaa, että niin sanotuista tilausansoista voi valittaa suoraan omalle pankille.

Tilausansa on esimerkiksi verkkokaupasta ostettu tuote, johon sisältyy jatkuva tilaus ilman, että kuluttaja on ollut asiasta tietoinen.

Pankkien velvollisuus palauttaa tällaisissa tilanteissa rahat perustuu EU:n toiseen maksupalveludirektiiviin (PSD2).

Kuluttajalla on direktiivin mukaan oikeus vedota omaan maksupalvelun tarjoajaansa, jos hän ei ole antanut suostumusta maksutapahtumaan.

EU-komissio on pyytänyt maksuja välittäviä korttiyhtiöitä muuttamaan järjestelmiään niin, että kuluttaja saisi ennen maksun hyväksymistä kaikki tiedot tilauksestaan.