Keskustan kaupunkitoimijat varoittavat koulutuskriisistä
Lähestyvien vaalien edellä tulisi käydä kriittinen keskustelu niistä toimenpiteistä, joilla puolueet haluavat turvata suomalaisen koulun roolin lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin tukijana, keskustan kaupunkitoimijoiden verkosto vaatii.
– Vaalitenttien lähestyessä on ollut havaittavissa, että muut teemat ottavat niskalenkin yhteiskunnallisesti niinkin tärkeästä aiheesta kuin lasten ja nuorten oikeudesta hyvälaatuiseen koulutukseen, verkosto toteaa kannanotossaan.
Peruskoulussa tulisi pystyä keskittymään sen perustehtävään, eli koulutuksen tarjoamiseen.
– Kerrostuneet ja liian monimutkaiset ohjeistukset opetuksen järjestämiseen sekä jatkuvasti vaihtuvat käytänteet ovat ajaneet koulujen arjen kauemmas esi- ja perusopetuksen ydintehtävästä. Opettajat ympäri maan kokevat tämän väsyttäväksi ja kuormittavaksi. Tähän on välittömästi saatava muutos ja asetettava lasten ja nuorten oppiminen takaisin keskiöön, kaupunkitoimijat vaativat.
Digitalisaation hyvien puolien keskellä on nähtävä verkoston mukaan myös huonot puolet, kun liika kännykän käyttö vaikuttaa suoraan esimerkiksi lasten liikkumattomuuteen, työrauhaan ja keskittymiseen kouluissa, sekä kirjoittamisen ja lukemisen taitoihin ja lasten vuorokausirytmiin.
– Digitalisaatio on erinomainen väline, jos se ei ota lapsen elämästä isännän roolia. Vanhemmille ja kouluille tarvitaan tukea digitalisaation aiheuttamassa muutoksessa. Nostetaan lapsen ja nuoren hyvinvointi digitalisaatiokehityksen keskiöön, toteaa puolueen varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen.
Alkutalven aikana valmistellussa keskustelupaperissaan keskustan kaupunkiverkosto painottaa myös henkilöstön jaksamisen tärkeyttä.
Opetuksen järjestäjällä on velvollisuus huolehtia henkilöstön jaksamisesta, kaupunkitoimijat huomauttavat.
– Esimerkiksi inkluusio on periaatteena kannatettava ja hyvä, mutta sen tulisi käytännössä toimia ja siihen olla myös riittävät resurssit. Resurssipula estää sekä lasten oikeuksien toteutumisen että henkilöstön jaksamisesta huolehtimisen riittävällä tavalla vaikuttaen negatiivisesti henkilöstön saatavuuteen kasvatuksessa ja koulutuksessa.
– Ei voi olla niin, että etenkin kaupunkiseuduilla varhaiskasvatusopettajia, peruskoulun erityisopettajia, ja myös muita opettajia puuttuu jatkuvasti. Tähän vaikuttaa tietysti palkkauksen taso, mutta myös työrauhan puute. Mielestäni esimerkiksi erityisluokat ja pienryhmät voisi tuoda takaisin jokaiseen peruskouluun, keskustan kaupunkiverkostoa luotsaava Pakarinen lisää.
Keskustan kaupunkiverkosto on valmistellut syksyn ja alkutalven aikana omaa keskustelupaperia keskittyen niihin keinoihin ja toimenpiteisiin, joilla koulujen kohtaamiin ongelmiin voidaan vastata. Kaupunkitoimijat järjestävät talven aikana teemaan liittyviä keskustelutilaisuuksia kotikaupungeissaan kutsuen kaikki aiheesta kiinnostuneet mukaan pohtimaan yhteisiä toimia laadukkaan opetuksen jatkon kehittämiseksi.