Keskustan Aittakumpu hiillosti Rannetta nopeusrajoitusten alentamisesta
Nopeusrajoitusten mahdollisessa alentamisessa tärkein tavoite on liikenteen sujuvoittaminen ja saaminen turvallisemmaksi, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.).
Väylävirasto on ehdottanut, että maantieliikenteen nopeusrajoituksia laskettaisiin lähes 2 000 kilometrillä niistä maanteistä, joilla on nykyisin satasen nopeusrajoitus. Ranne toisti eduskunnan kyselytunnilla, että mitään päätöksiä nopeusrajoitusten ohjeen päivittämisestä ei ole tehty, vaan asia on tällä hetkellä lausunnoilla.
– Me katsomme nyt sitten lausuntojen perusteella, mitkä ovat ne mahdolliset toimenpiteet.
Asian esiin nostanut keskustan Pekka Aittakumpu huomautti, ettei nopeusrajoitusten alentaminen muun muassa ilmastosyillä voi olla mikään tavoite.
– Suomalainen, joka tarvitsee autoa, tai kuljetusyrittäjä ei ole ilmastohaitta. Tavoitteena pitäisi olla parempikuntoiset maantiet, jotka mahdollistavat nopeusrajoitusten nostamiset, Aittakumpu opasti.
Aittakummun mukaan hallitus voisi halutessaan peruuttaa surullisen kuuluisan Turun tunnin junan ja laittaa rahat muun muassa maanteiden kunnossapitoon nopeusrajoitusten alentamisten välttämiseksi.
Ranne vastasi, että hallitus on nimenomaan ”kumipyörähallitus”, joka tekee kaikkensa sujuvan ja turvallisen autoilun eteen.
– Erilaiset tällaiset opposition ja erityisesti kepun esitykset siitä, että Turun tunnin juna pelastaisi kaiken… Kaikki varmaan ovat tänään lukeneet uutisen siitä, että me tulemme yhteistyössä kuntien kanssa, mikäli kunnatkin siihen osallistuvat, osahankkeilla viemään eteenpäin länsiradan rakentamista täysin hallitusti ja täysin riskit hallinnassa, Ranne selvitti.
Kyselytunnin avanneen SDP:n Anna-Kristiina Mikkosen arvio vaalikauden liikennepolitiikasta oli karu.
– Jos tätä keskustelua yrittää summata yhteen, niin tämän hallituskauden jälkeen Suomen teillä ajetaan entistä hitaammin, Suomen tiet ovat entistä kuoppaisemmilla nimismiehenkiharoilla, sillat rapistuvat, raiteiden korjausvelka kasvaa, junien verkkoyhteydet eivät toimi ja maakuntalennot loppuvat.
Hallituskauden muistomerkiksi jää Mikkosen mukaan vain Turun tunnin junan torso.
– Ei tämä nyt oikein hyvältä kuulosta, vaan poliittiselta välistävedolta, hän päätti.