Kaikki erityislapset eivät saa tarvitsemaansa tukea koulussa – Kempin lakialoite toisi oikeuden puuttua laiminlyönteihin sanktioilla
Eduskunta kävi tiistaina lähetekeskustelun kansanedustaja Hilkka Kempin (kesk.) lakialoitteesta, joka antaisi aluehallintovirastoille oikeuden puuttua lapsen koulunkäynnin tuen laiminlyönteihin mahdollisimman ajoissa.
Kempin lakialoitteen allekirjoitti 32 kansanedustajaa.
Kemppi vaatii, että tehostetun tai erityisen tuen päätöksen saaneille lapsille ja nuorille taataan riittävä oppimisen tuki. Lakialoitteessa aluehallintovirastolle esitetään myös toimivaltaa käyttää sanktiokeinoja, mikäli oppilaan oikeuksia opetukseen, ohjaukseen ja tukeen on loukattu.
Aineenopettajista reilu viidennes kertoo, että oppilaiden tuki toteutuu huonosti tai erittäin huonosti, Kemppi huomauttaa.
– Suomessa elää kymmeniä tuhansia erityislapsiperheitä, joista osa ei saa tukea diagnoosista huolimatta, keskustaedustaja sanoo tiedotteessa.
– Lapsella voi olla esimerkiksi eriasteinen kehitysvamma, neuropsykiatrinen häiriö, aistiyliherkkyyksiä, puheen ja kielen kehityksen vaikeutta tai pitkäaikainen sairaus.
Kempin mielestä perusopetuslakia tulee muuttaa siltä osin, että se ei mahdollista oppimisen tuen päätösten laiminlyöntejä vaan pyrkii aktiivisesti estämään ne.
Eduskunnassa pitämässään esittelypuheenvuorossa Kemppi huomautti, että nykyisessä laissa lasten oikeusturva sivistyksellisten perusoikeuksien osalta on käytännössä täysin jälkikäteisen oikeusvalvonnan varassa.
– Asiasta on huomauttanut myös Oikeusasiamiehen kanslia. Näin ei kertakaikkisesti voi olla hyvinvointivaltiossa.
– Virheitä ja laiminlyöntejä sallitaan ja niihin puututaan aina liian myöhään. Lapselle yksikin vuosi on varsin pitkä aika. Kärsijänä on lapsi ja kuormittunut perhe, Kemppi sanoi.