Juhlapukujen myyjät uskovat palvelun voimaan

Erikoisliikkeet pitävät pintansa nettikaupasta huolimatta
Linnan juhlat

Nettimyynti ei vaikuta ainakaan merkittävästi nakertavan naisten juhlapukeutumisen myyntiä alan erikoisliikkeissä ja tavarataloissa. Liikkeistä arvioidaan, että etenkin arvokkaammassa juhlapukeutumisessa arvostetaan yhä yksilöllistä palvelua.

Halosen tavaratalojen toimitusjohtaja Pekka Halonen sanoo, että juhlapukeutuminen on yrityksen myynnissä nykyään merkittävässä asemassa.

– Varsinkin nuoret kiinnittävät aiempaa enemmän huomiota juhlapukeutumiseen. Välillähän se on mennyt alas päin, mutta nyt se on lisääntynyt selvästikin.

Esimerkiksi vanhojen tansseihin panostetaan aiempaa enemmän. Lisäksi syksyn ylioppilasjuhlien merkitys on kasvanut.

Naisten juhlapukeutumisen ohella kasvua on lasten juhlapukeutumisessa. Muun muassa lasten itsenäisyyspäiväjuhlat ovat yleistyneet monilla paikkakunnilla.

Halonen kertoo, että ostajille juhlapuvuissa tärkeää on järkevä hintataso ja hyvä hinta–laatu-suhde.

Nyt itsenäisyyspäivä näkyy etenkin erikoisliikkeissä. Esimerkiksi Seremoniasta on tänä vuonna menossa Linnan juhliin ainakin 30 pukua. Muita merkittäviä juhlia ovat isot gaalat ja yliopistojen promootiot ja karonkat. 

– Suomalainen nainen on nykyään aiempaa rohkeampi. Hän uskaltaa laittaa päälle näyttävän puvun. On ollut ilo huomata, ettei sen tarvitse olla aina turvallisesti tummansinistä tai mustaa, vaan voi olla myös muita värejä, arvioi Seremonian omistaja Minna Toikka pukeutumisen muutosta.

VIP-Juhlapuvuissa itsenäisyyspäivän alla menee kaupaksi keskimääräistä juhlavampia ja koristeellisempia pukuja.

Pukujen myynti on kuitenkin melko tasaista ympäri vuoden. Esimerkiksi häihin myydään pukuja koko ajan. Samoin arvokkaampia juhlapukuja saatetaan hankkia esimerkiksi yritysten suurempiin juhliin sekä 50- tai 60-vuotispäiville.

– Mielestäni on nouseva trendi, että aikuiset panostavat lastensa häihin kauniilla pikkupuvulla, sanoo VIP-Juhlapukujen omistaja Raija Leskinen.

Seremonian Toikka sanoo, ettei liikkeessä ole huomattu nettikaupan vähentäneen myyntiä. Netillä on kuitenkin merkitystä siinä, että asiakkaat voivat tutustua pukuvalikoimaan jo etukäteen valmistajien ja liikkeen sivuilla.

Toikka huomauttaa, että internetistä tilaaminen on aikaa vievää, kun pakettia pitää odotella ja asuja sovittaa.

– On helpompaa mennä asiantuntijoiden autettavaksi. Siinä näkee saman tien, millainen se puku ja valikoima on.

Samoilla linjoilla on toimitusjohtaja Halonen. Hänen mukaansa juhlapuvut vaativat usein ostettaessa korjauksia ja muokkauksia.