Iran ei anna tuhoutuneen ukrainalaiskoneen mustia laatikoita amerikkalaisille – Ukrainan presidentti varoittaa spekuloimasta putoamisen syyllä

Mat­kus­ta­jien jou­kos­sa oli muun mu­as­sa 63 ka­na­da­lais­ta ja kym­me­nen ruot­sa­lais­ta
Teheranin lentoturma

Iranin siviili-ilmailun viranomaiset eivät luovuta maahan pudonneen ukrainalaisen matkustajakoneen kahta mustaa laatikkoa yhdysvaltalaiselle Boeing-yhtiölle tai Yhdysvaltain viranomaisille.

Matkustajakoneen putoaminen sattui samaan aikaan, kun tilanne Lähi-idässä on jännittynyt entisestään. Vain hieman aiemmin Iran oli laukaissut ohjuksia amerikkalaisjoukkojen tukikohtia kohti.

Vielä ei kuitenkaan ole tullut esiin seikkoja, jotka puhuisivat rikollisesta toiminnasta koneen putoamisessa. Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi varoittikin ”spekuloimasta” turman syyllä.

Iranissa pudonneen ukrainalaiskoneen matkustajien joukossa oli useita kansallisuuksia, muun muassa 63 kanadalaista ja kymmenen ruotsalaista, kertoo Ukrainan ulkoministeri Vadym Prystaiko Twitterissä.

Ministerin mukaan koneessa oli lisäksi yli 80 iranilaista matkustajaa sekä muutamia Saksan, Britannian ja Afganistanin kansalaisia. Ukrainalaisen miehistön yhdeksän jäsenen lisäksi koneessa oli Prystaikon mukaan kaksi ukrainalaista matkustajaa.

Kanadassa on suuri iranilaisten yhteisö ja ukrainalainen lentoyhtiö Ukraine International Airlines (UIA) tarjoaa alennuksia lentoihin Teheranista Torontoon niin, että vaihto on Kiovassa.

Suomen ulkoministeriöstä kerrotaan, että tämänhetkisten tietojen mukaan lennolla ei ollut suomalaisia. Ministeriö ei kuitenkaan sulje pois mahdollisuutta, että matkustajien joukossa olisi ollut kaksoiskansalaisia.

Kiovaan matkalla ollut Boeing 737 -matkustajakone putosi pian lähdettyään Teheranin lentokentältä. Lentoyhtiön mukaan koneessa oli 167 matkustajaa ja yhdeksän miehistön jäsentä eli yhteensä 176 ihmistä. Kukaan ei selvinnyt maahansyöksystä hengissä.

BBC:n mukaan konemalli oli Boeing 737-800 NG.

Ukrainan Iranin-suurlähetystö kertoi ensin, että lentokoneen putoaminen vaikuttaa olleen onnettomuus. Suurlähetystö korjaili myöhemmin lausuntoaan ja sanoi, että varmaa tietoa turman syistä ei vielä ole, kertoi CNN.

Alustavien tietojen mukaan koneen putoamisen syy oli moottoriin tullut vika, suurlähetystö lisäsi ensimmäisessä lausunnossaan.

Lentoja reaaliaikaisesti seuraavan Flightradarin sivuilta selviää, että kone olisi lähtenyt kello 6.12 paikallista aikaa. Viimeiset tiedot koneesta saatiin kello 6.14.

Iranin valtiollisen television julkistamissa kuvissa näkyy kytevä lentokoneen hylky. Lisäksi pelto sen ympärillä oli tulessa. Pelastajien nähtiin kantavan ruumissäkkejä ja matkustajille kuuluneita tavaroita.

Jotkin iranilaiset tiedotusvälineet kertoivat, että kone olisi syttynyt palamaan vasta maahansyöksyn jälkeen, mutta Iranin yleisradioyhtiön videossa näkyi, että kone oli tulessa jo pudotessaan maahan.

Onnettomuuskoneen lentoyhtiö UIA kertoo tiedotteessaan, että kone oli huollettu vain kaksi päivää ennen onnettomuutta eli tammikuun 6. päivä. Boeing 737 -kone oli lentoyhtiön mukaan valmistettu vuonna 2016.

Ukraine International Airlines kertoo tutkivansa onnettomuutta yhteistyössä Ukrainan ja Iranin ilmailuhallintojen ja konevalmistaja Boeingin kanssa.

Yhtiö ilmoittaa myös keskeyttävänsä lentonsa Teheraniin toistaiseksi.

Johtaja Jari Pöntinen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomista pitää valitettavana Iranin päätöstä olla luovuttamatta turmakoneen mustia laatikoita Boeing-yhtiön edustajille tai amerikkalaisviranomaisille.

– Yleensä onnettomuusvaltio tietenkin luovuttaa materiaalia konevalmistajan käyttöön, jotta syyt saataisiin selville, Pöntinen sanoo STT:lle.

Pöntisen mukaan toimintatavaksi on muodostunut, että sekä onnettomuusmaan ilmailuviranomainen, turmakoneen lentoyhtiö että koneen valmistaja tai tietyn laitteen tai moottorin valmistaja ovat kaikki mukana tutkinnassa.

– Yleinen käytäntö on, että nimenomaan kaikki tarvittavat relevantit tahot ovat mukana, jotta onnettomuuden syy vilpittömästi selviäisi.

Vastuu tutkinnasta on kuitenkin sillä valtiolla, jonka alueella onnettomuus tapahtuu. Asiasta on sovittu jo vuonna 1944 kansainvälisen siviili-ilmailun yleissopimuksessa.

Ukrainalaiskoneen turman syystä liikkuu mediassa ja netissä hyvinkin kirjavia teorioita. Pöntisen mukaan nämä kannattaa jättää omaan arvoonsa.

– Onnettomuuden syy pystytään selvittämään hyvin tarkkaan. Kun saadaan vähän faktaa siitä, sitten voidaan arvioida, mutta nyt ei kannata lähteä spekuloimaan