Hallitus yrittää vielä tänään saada sovun matkustusrajoituksista – Saarikon mukaan tässä vaiheessa ei ole enää valtavia eriäviä näkemyksiä
Hallitus yrittää vielä tänään saada ratkaisuita matkustusrajoitusten muuttamisesta.
Näin sanoivat elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) ja keskustan puheenjohtaja, tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko saapuessaan Helsingin Säätytalolle hallituksen neuvotteluihin.
– Tämä päätös on erittäin tärkeä, erityisesti pohjoisen matkailun kannalta, Saarikko sanoi.
Hänen mukaansa päätökset yritetään saada kasaan niin, että suomalaisten terveyttä turvataan mutta niin, että voidaan myös turvallisesti matkailla.
Saarikko sanoi, että neuvotteluissa on kestänyt kauan, sillä asiassa on paljon juridisia yksityiskohtia.
Neuvottelut eivät hänen mukaansa ole venyneet niinkään siksi, että enää tässä vaiheessa olisi valtavan suuria eriäviä näkemyksiä. Hänen mukaansa halutaan varmistaa, että päätös kestää tarkastelua.
Hallituksen neuvottelut matkailusta alkoivat eilen ja jatkuivat tänään päivällä. Neuvottelut keskeytettiin tänään iltapäivällä kyselytunnin ja EU-johtajien videokokouksen ajaksi. Kello 19 ne taas jatkuivat.
Lintilä oli niukkasanainen saapuessaan Säätytalon neuvotteluihin. Hän sanoi uskovansa, että ratkaisu saadaan ja sen kanssa tullaan ulos. Hän ei kuitenkaan sanonut höllennetäänkö rajoituksia.
– Katsotaan, Lintilä totesi.
Hallitus etsii tapaa, jolla se voisi avata ulkomaisille matkailijoille väylän tulla Suomeen, mutta riskeeraamatta monia muita maita parempaa koronatilannetta.
Matkailuyrittäjät ovat vaatineet selvyyttä talvikauden rajoituksiin mahdollisimman pian. Tällä hetkellä Suomi rajoittaa vapaa-ajan matkailua valtaosasta maita. Esimerkiksi työ, kiinteistöomistus tai seurustelusuhde ovat syitä, joilla Suomeen pääsee vapaammin.
Keskustelua on käyty siitä, mihin turvallisen maan raja-arvo asetetaan. STT:n ja muiden medioiden saamien tietojen mukaan neuvotteluissa on ollut esillä ainakin raja-arvo 25. Tällä hetkellä Suomeen pääsee matkailemaan, jos lähtömaassa on ollut vain 8–10 koronatapausta 100 000:ta ihmistä kohden kahden viime viikon aikana.
Keskustelua on käyty myös matkailuun mahdollisesta liitettävästä testauksesta ja käytännössä siitä, miten testauskapasiteetti saadaan nostettua riittävän suureksi.
Jos matkustus Suomeen sallittaisiin maista, joissa on alle 25 tapausta 100 000:ta asukasta kohti viimeisten 14 päivän aikana, sallittujen maiden listalle päätyisivät Euroopan tartuntatautiviraston tämän päivän lukujen mukaan ainakin seuraavat Euroopan maat: Saksa, Ruotsi, Puola, Bulgaria, Norja, Slovakia, Liettua, Viro, Islanti, Kypros, Latvia ja Liechtenstein.
Matkustaminen Suomeen on Rajavartiolaitoksen mukaan rajoituksetta sallittua tällä hetkellä Virosta, Latviasta, Liettuasta, Slovakiasta, Liechtensteinista, Italiasta, Unkarista ja Vatikaanista. Italian ja Unkarin uusimpien lukujen mukaan edes raja-arvo 25 ei sallisi niistä rajoituksetta Suomeen matkustamista.
Suomen luku on tartuntatautiviraston mukaan tänään 7,8 tartuntaa viimeisten 14 päivän sisällä 100 000:ta asukasta kohti.
EU:ssa on valmisteilla yhteinen liikennevalomalli, jotta vapaa liikkuvuus saataisiin palautettua. Komission viime viikolla antama ehdotus jäsenmaiden suositukseksi höllentäisi selvästi Suomen linjaa.
Ihmisten pääsyä toiseen jäsenmaahan ei komission mukaan pitäisi estää. Punaisen tai halutessaan oranssin koodin maista tulevilta voisi vaatia ensisijassa testiä tai toissijaisesti karanteenia.
Punaisen koodin maassa olisi komission mukaan yli 50 tapausta 100 000:ta asukasta kohden ja oranssissa 25–50. Lisäksi huomioon otettaisiin positiivisten osuus tehdyissä testeissä ja se, kuinka hyvin tautitilanne maassa tunnetaan.
EU-maiden kirjavia käytäntöjä yhtenäistettäisiin siten, että maat toimittaisivat viikoittain tietonsa Euroopan tautienehkäisyvirastolle (ECDC), joka koostaisi yhtenäisen kartan.
Hallitus kaavailee myös lakimuutosta, jonka mukaan Suomeen ei pääsisi ilman negatiivista koronatestin tulosta.
Lakiluonnos velvoittaisi kuljetuspalvelun tarjoajat, esimerkiksi lentoyhtiöt, tarkistamaan matkustajien todistukset ja matkustajat puolestaan esittämään todistus kuljetusyrittäjälle ennen liikennevälineeseen nousemista.
Testi tulisi olla otettuna enintään 72 tuntia ennen matkan alkua. Lausuntokierroksella maanantaihin asti olevassa lakiluonnoksessa ehdotetaan, että testivaatimus koskisi alueita, joissa covid-taudin ilmaantuvuus olisi ”suurta”. Tarkemman määrittelyn eli käytännössä maaluettelon tekisi Liikenne- ja viestintävirasto THL:n esityksestä.
Velvollisuus ei koskisi matkustajia, jotka ovat Suomen kansalaisia, eikä Suomessa pysyvästi asuvia ulkomaalaisia tai turvapaikanhakijoita. Lakiluonnoksen mukaan testivaatimuksesta voitaisiin joustaa myös joidenkin työnsä takia matkustavien ammattiryhmien osalta. Tarkemmista rajauksista päättäisi valtioneuvosto asetuksella.
Vaatimus negatiivisesta testistä koskisi myös transit-matkustajia, joiden kauttakulkumaa olisi määritelty suuren ilmaantuvuuden maaksi.
Lain on tarkoitus tulla voimaan syksyn aikana, ja laki olisi voimassa vuoden 2021 loppuun asti. Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) on aiemmin arvioinut STT:lle, että laki voisi tulla voimaan aikaisintaan jo lokakuussa.