Hallitus säästää lakkauttamalla julkisen asioinnin kansalaisneuvonnan – keskustaedustajat arvostelivat ikäihmisten unohtamisesta
Hallituksen esitys kansalaisten yleisen julkisen asioinnin neuvontapalvelun lakkauttamisesta sai tiukkaa arvostelua oppositiopuolue keskustalta asian lähetekeskustelussa.
Esityksellä lopetetaan Digi- ja väestötietoviraston ylläpitämä palvelu, jolla kansalaisia on ohjattu asioimaan oikealle luukulle. Palvelussa on myös vastattu yleisiin kysymyksiin viranomaisten kanssa asioimisesta sekä annettu neuvontaa muun muassa Suomi.fi-viestien ja -tunnistuksen käyttämisestä.
Keskustan Vesa Kallio muistutti, että oikeudenmukaisuuteen ja tasa-arvoisuuteen kuuluu, että kaikki ihmiset pidetään mukana. Kallion mukaan tämä tarkoittaa myös sitä, että digitaalisten palveluiden rinnalla tulee säilyttää mahdollisuus fyysiseen asiointiin tai puhelinpalveluun.
Kallion mukaan yleisen kansalaisneuvonnan yhteydenotot ovat kyllä vähentyneet, mutta se johtuu myös siitä, että puhelinpalvelut ovat liian usein ruuhkaisia tai täysin tukossa.
– Ei voida puhua palvelusta, jos soittajalla menee jopa tunteja kuunnellessa pelkkää jonotusmusiikkia. Ei voida puhua palvelusta, jos soitat esimerkiksi Tienkäyttäjän linjalle, mutta se ei vaikuta mihinkään. Jatkossa tuskin enää soitat.
Kallio muistutti, että Suomessa väestö ikääntyy ja monen kyky käyttää digitaalisia palveluja ja oppia uutta heikkenee.
– Usein tällaista ihmistä auttaa toinen iäkäs, esimerkiksi tämän puoliso. Kuka heitä jatkossa auttaa asioinnissa, jollei neuvontaa ole saatavilla?
Kallion mukaan digitaaliset palvelut edellyttävät toimivia puhelin- ja tietoliikenneyhteyksiä, mutta tällä vaalikaudella siinä on otettu takapakkia.
– 3G-verkko on ajettu alas samalla kun hallitus lakkautti valtakunnallisen laajakaistaohjelman ja otti sieltä rahoituksen pois. Ongelmia on nyt koko Suomessa ja aivan erityisesti itäisessä Suomessa. Liian moni on jäämässä digitaalisten palvelujen ulkopuolelle.
Kallion mukaan hallitus jatkaa säästölakiesityksellään lyhytjänteistä, hallitsematonta ja epäjohdonmukaista politiikkaa, joka heikentää ennakoitavuutta ja turvallisuutta kansalaisten palveluissa.

Myös keskustan Olga Oinas-Panuma näki, että tarve myös digineuvonnalle vain kasvaa ihmisten ikääntyessä. Kun 3G-mastot on ajettu alas ja laajakaistarakentamista leikattu runsaalla kädellä, katvealueita on entistä enemmän ja digipalvelujen käyttö on huomattavasti vaikeampaa.
– Joten toivon, että sen lisäksi, että te säästätte ja kurjistatte ja lupaatte, että kyllä tämä tästä helpottaa, keskittyisitte myös siihen, että ne verkot saataisiin toimiviksi, jotta me voidaan käyttää niitä digipalveluita ympäri Suomen.
Kunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikonen (kok.) selvitti, että kansalaisneuvonnan yleisen neuvontapalvelun lakkauttaminen toisi Digi- ja väestötietovirastolle noin 230 000 euron vuotuiset säästöt.
Ikosen mukaan virasto ja muut viranomaiset jatkavat edelleen omien palveluittensa asiointineuvontaa verkkosivuillaan, sähköpostitse ja puhelimitse, ja viranomaisilla on edelleenkin velvollisuus ohjata asiakkaita eteenpäin.
– Tämä kansalaisneuvonta ei ole ollut erityisesti suunnattu ikäihmisille tai erityisryhmille, mitä täällä kysyttiin, vaan nämä käyttäjät ovat olleet pääasiassa työikäisiä, Ikonen sanoi.
Ikosen mukaan yleistä neuvontaa on saatavissa jatkossakin.
– Siihen on eri viranomaisilla jatkossakin velvoite, ja Digi- ja väestötietovirasto keskittyy taas jatkossa tässä palvelussa erityisesti digituen antamiseen sen mukaisesti kuin ihmisten palvelutarpeet ovat kehittyneet, ministeri totesi.