Grahn-Laasonen vaatii Bernerille työrauhaa
Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok.) vaatii työrauhaa liikenneministeri Anne Bernerille (kesk.) liikennekaaren valmistelussa.
Grahn-Laasonen muistuttaa, että lainvalmistelu tapahtuu ministeriössä ministerin johdolla, ja hallitus kyllä pääsee aikanaan käsittelemään Bernerin esitystä.
Liikennekaari on hallituksen suurimpia lainsäädäntöhankkeita, jolla puretaan sääntelyä, edistetään kilpailua ja luodaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia yrityksille.
Liikennekaaren uudistukset koskevat koko henkilö- ja tavarakuljetusta linja-autoista takseihin.
Opetusministeri haluaa edistää normien purkua ja kilpailua myös liikenteessä.
– Hallituksen keskeisiä tavoitteita ovat normien purkaminen ja kilpailun avaaminen, jotta Suomeen syntyy uusia mahdollisuuksia työnteolle ja yrittäjyydelle. Tämä on suuri, koko hallitusta yhdistävä tavoite, hän muistuttaa.
Liikenteen uudistukselle on Grahn-Laasosen mukaan tarvetta, sillä tiukat normit eivät kannusta yrittäjäksi ryhtymistä tai uusien palveluiden luomista.
– Digitaaliset palvelut ovat jo arkipäivää monilla aloilla, mutta liikennealalla uudistumista estävä sääntely on edelleen raskasta, hän toteaa.
Grahn-Laasosen mukaan normien keventäminen toisi aivan uusia mahdollisuuksia yrittäjyydelle erityisesti harvaan asutuilla seuduilla ja turvaisi osaltaan palveluiden säilymistä myös suurten kaupunkien ulkopuolella.
– Tiukan sääntelyn vuoksi sama yrittäjä ei voi kuljettaa samalla kertaa esimerkiksi ihmisiä, postia, painavaa tavaraa ja ruokakuljetuksia.
– Lainsäädännöllisten esteiden poistaminen palveluvalikoiman laajentamiselta mahdollistaisi yhä useammalle sen, että kuljetuspalveluiden tarjoamisesta pystyy tekemään itselleen elannon, ministeri muistuttaa Grahn-Laasonen.
Liikennekaari tuo uusia mahdollisuuksia liikenteen palveluiden kehittämiseen, mutta uudistukseen liittyy myös huolia.
Liikenteen uudistuksen on turvattava kyytien saanti myös pienillä paikkakunnilla ja palvelua on saatava myös ruuhkien ulkopuolella.
– Liikenneministeri Bernerin johdolla ja hyvällä yhteistyöllä ne varmasti myös löydetään. Voisiko yksi vaihtoehto olla markkinoille pääsyn ja hinnoittelun vapauttaminen ensin alueellisena kokeiluna, Grahn-Laasonen pohtii.