Etanoliautoilu etsii elintilaa sähköautohypetyksen varjossa – "EU-komission vaatimus päästöttömyydestä tulee vielä muuttumaan"

Liikenne

EU-komission vastikään julkistama laaja lakiesitys ilmastonmuutoksen torjumiseksi herätti vilkasta keskustelua autoilun tulevaisuudesta.

Komission kaavailujen mukaan liikenteessä olevien henkilö- ja pakettiautojen pitäisi olla kokonaan päästöttömiä vuoteen 2050 mennessä. Keinoja tavoitteeseen pääsemiseksi ovat polttoaineiden päästökauppa ja uusien autojen päästöjen nopea nollaaminen.

Esityksen läpimeno tarkoittaisi käytännössä sitä, että uusien polttomoottorilla käyvien autojen valmistus loppuisi kokonaan jo vuoteen 2035 mennessä.

Etanoliatutoilijat ry:n toiminnanjohtaja Vilhartti Hanhilahti ei usko polttomoottoriautojen elinkaaren päättyvän läheskään komission esittämässä aikataulussa. Jos nyt päättymisestä ylipäätään on edes syytä puhua.

– Komission esitys on osa suurempaa kokonaisuutta ja autoilun päästöt siitä vain yksi osa-alue. Kyseessä oli muutenkin vain pohjaesitys, josta lähdetään keskustelemaan ja joka tulee varmasti vielä muuttumaan, hän uskoo.

Hanhilahden mielestä vähäpäästöiset vaihtoehdot autoilun ilmastohaittojen vähentämiseksi ovat jääneet turhankin paljon sähköautojen ympärillä pyörivän hypetyksen varjoon.

– Polttomoottorit ja varsinkin etanoliautoilu tulee vielä pitkään säilymään sähköautoja edullisempana liikkumismuotona. Etanolilla käyvissä autoissa ei ehkä ole samanlaista uutuuden viehätystä kuin uusissa sähköautoissa, kun niiden tekniikka vastaa perinteistä bensa-autoa, hän arvioi.

EU-tasolta tulevat esitykset eivät ota huomioon myöskään jäsenvaltioiden infraa ja erityisominaisuuksia, kuten vaikkapa välimatkoja ja väestöntiheyttä.

– Esimerkiksi Alankomaat on pinta-alaltaan vain kaksi kolmasosaa entisestä Oulun läänistä. Ei Suomen maaseudulle ole järkeä rakentaa sähköautojen latauspisteitä 60 kilometrin välein, Hanhilahti muistuttaa.

Suomessa on tällä hetkellä arviolta yli 160 jakelupistettä, joista on mahdollista tankata E85-polttoainetta.

Keväällä 2020 perustettu Etanoliautoilijat ry pyrkii tuomaan ilmastoystävällisen vaihtoehdon etuja esille tiukasti kilpailuilla ja jatkuvasti kiristyvien päästövaatimusten kyllästämillä markkkinoilla.

Suomen teillä kurvailee tällä hetkellä arviolta noin 10 000 autoa, joissa voidaan käyttää E85-tunnuksella varustettua polttoainetta.

– Kyse on siis etanolipitoisuuden prosenttiluvusta, ei oktaanipitoisuudesta. E85-polttoaineessa on enemmän oktaaneja kuin tavallisessa bensiinissä, joten saat enemmän autostasi tehoa irti, toiminnanjohtaja täsmentää.

Lähes puolet maamme etanoliautoista on Hanhilahden mukaan konvertoitu eli polttoainejärjestelmältään päivitetty halvemman vaihtoehdon käyttöön sopiviksi.

– Päivitys maksaa noin 600 euroa, mihin on mahdollista saada 200 euron arvoinen muutostuki. Muutostuki on näillä näkymin säilymässä fossiilittoman liikenteen tiekarttaan perustuen vuoteen 2030 asti, hän iloitsee.

Suomessa on tällä hetkellä arviolta jo yli 160 jakelupistettä, joista on mahdollista tankata E85-polttoainetta.

– Esimerkiksi Ruotsi on etanoliautoilun suosiossa paljon edellä ja tankkauspisteiden määräkin nousee tuhanteen. Etäisyyksien ja ilmaston vuoksi Ruotsi onkin meille sopiva esimerkkimaa siitä, miten vähäpäästöistä autoilua tulisi kehittää, Vilhartti Hanhilahti muistuttaa.