Autotuojat ja -teollisuus ry: Tieverkon huono kunto hidastaa kuorma-autojen massamuutosta
Liikenne- ja viestintäministeriö tiedotti tammikuussa aloittavansa kuorma-autokaluston mittoja ja massoja koskevan lakimuutoksen valmistelun.
Tavoitteena on parantaa kuljetusten tehokkuutta ja energiatehokkuutta sekä vähentää liikenteen päästöjä, kertoo Autotuojat ja -teollisuus ry:n tiedote.
Normaalia pidempiä tai raskaampia kuljetuksia on kokeiltu vuodesta 2013 Trafin myöntämillä poikkeusluvilla. Kokeilusta kerättyjä kokemuksia ollaan vähitellen muuttamassa käytännöksi viemällä ne lainsäädäntöön.
– Raskaammat yhdistelmät vaatisivat merkittäviä parannuksia nykyiseen tieverkkoon, joten niiden hyväksyminen etenee todennäköisesti hitaasti, arvioi Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.
Kuljetuskaluston kiertoikä on verrattain lyhyt, koska raskaan kaluston ajosuoritteet ovat suuria. Tämä huolettaa yhdistystä.
Kuljetuskaluston uusinnassa ei ole vielä ajankohtaista varautua massamuutoksiin, sillä nykyistä suuremmat massat voidaan näillä näkymin sallia vain rajatulla tieverkolla.
Tieverkon korjausvelka on mittava, noin miljardi euroa.
Aiempaa suurempien massojen salliminen päätieverkolla edellyttäisi tieverkon investointirahoituksen lisäämistä, erityisesti ongelmallisten siltojen korjausta, Autotuojat- ja teollisuus ry vaatii.
Parlamentaarinen liikenneverkkotyöryhmä linjasi 28.2. julkaisemassaan raportissa, että väylänpitoon tulisi lisätä vähintään 300 miljoonaa euroa vuodessa kattamaan muun muassa raskaan liikenteen aiheuttamia tieverkon parannustarpeita.
Käytännössä korjausten toteuttaminen veisi nopeimmillaankin noin 10 vuotta, mikäli investointeihin tarvittava rahoitus olisi käytettävissä, yhdistys kertoo.